Fick rätt mot Telia

En katrineholmare har länge varit missnöjd med en tjänst han köpt från Telia. Nu har han delvis fått rätt angående sina krav.

Katrineholm2015-07-03 20:00

En katrineholmare har anmält Teliasonera till Allmänna reklamationsnämnden (ARN). Bakgrunden är att han köpt ett abonnemang för tv, bredband och telefon, men att det inte fungerat som det ska. Bland annat beskriver han hur tv-anslutningen hakar upp sig cirka fem gånger om dagen och att bredbandet klipps av.

Telia har i sin tur motsatt sig kravet och menar bland annat att de konstaterat en mindre störning på tv-tjänsten och att när en tekniker kontrollerade det hela var störningen borta.

Katrineholmaren framhåller dock att problemen kvarstår trots det Teliasonera hävdar och trots att de vid två tillfällen i år bytt ut routern. Han har krävt ett avhjälpande av felen samt att bolaget ersätter honom med 10 000 kronor för nedlagd tid i samband med problemen.

ARN har nu beslutat att rekommendera Teliasonera att avhjälpa felen samt att betala katrineholmaren 2 000 kronor.

"Även om det inte är bevisat att Telia kan lastas för alla störningar som NN drabbats av anser nämnden bevisat att det inträffade till en del beror på fel i de av Telia tillhandahållna tjänsterna", skriver ARN i sin motivation.

De övriga yrkanden som katrineholmaren har, de om ersättning för nedlagd tid, avslås dock med hänvisning till att "det saknas rättslig grund".

Katrineholms-Kuriren har sökt Teliasonera för en kommentar utan att lyckas.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om