Fem anställda berörs när reception stängs

Receptionen på servicehuset Igelkotten ska stängas. Fem anställda berörs av beslutet. ‒Kommunen sliter ut folk på löpande band. Nu tar de också bort en omplaceringsmöjlighet, säger Gun Johansson.

Gun Johansson och Monica Ax (på bilden) är två som drabbas när Igelkottens reception stängs. "Personalkontoret är med och hjälper till för att hitta lösningar för berörd personal. Detta sker enligt kommunens rutiner", säger verksamhetschefen Josefin Sandqvist.

Gun Johansson och Monica Ax (på bilden) är två som drabbas när Igelkottens reception stängs. "Personalkontoret är med och hjälper till för att hitta lösningar för berörd personal. Detta sker enligt kommunens rutiner", säger verksamhetschefen Josefin Sandqvist.

Foto:

Katrineholm2017-09-04 13:20

Hon är en av dem som jobbar i Igelkottens reception. De fem som jobbar där är omplacerade dit på grund av fysiska skador från tidigare arbeten. I måndags blev de kallade till ett möte där de fick veta att receptionen ska stängas på grund av arbetsbrist och att kafé- och kioskverksamheten ska tas över av dagligverksamheten.

‒Dagligverksamheten driver redan i dag kaféservice på Lövåsgården och på Strandgården som är mycket uppskattad bland medarbetare och boende. Övriga arbetsuppgifter som utförs i receptionen idag är uppgifter som ska ligga på respektive verksamhet, säger Josefin Sandqvist som är verksamhetschef för särskilt boende för äldre.

‒Detta ger arbetstillfällen för personer med funktionsnedsättningar, fortsätter hon.

De fem anställda som arbetar i receptionen i dag kommer att erbjudas andra jobb.

‒Men det gäller att hitta arbetsplatser som vi kan fungera på. Jag kan till exempel inte ta något tungt vårdarbete. Där har jag gjort mitt. Hittar de inget blir det uppsägning, säger Gun Johansson.

‒Det här innebär ju bara att allt det som vi gör i dag kommer att flyttas ut i de olika verksamheterna, så att de får ännu mer att göra, säger Monica Ax.

Josefin Sandqvist säger att genom förändringen kan kommunen använda resurserna där de behövs mest.

Monica Ax, Gun Johansson och deras tre kollegor har många och varierande arbetsuppgifter. De hanterar larmnycklarna, larm som ska lämnas tillbaka, de ringer in vikarier, tar emot posten som kommer tre gånger om dagen och ser till att den kommer rätt, de tar emot leveranser och paket och de svarar på massor av frågor, från boende, anhöriga och i telefonen.

‒Vi tar till exempel emot medicinpaketen och sedan kontaktar vi sköterskan och säger att de kan hämta dem hos oss. Hur ska det gå till sedan? Ska den som kommer med paketet söka upp sköterskan? Ska hon gå ifrån andra arbetsuppgifter? funderar Monica Ax.

Katrineholms-Kuriren har tidigare berättat att vård- och omsorgsnämnden väntas gå back 30 miljoner kronor i år. Så sent som den 11 oktober, när kommunstyrelsen avhandlade delårsrapporten, sa kommunstyrelsens ordförande Göran Dahlström att "När en verksamhet prognosticeras gå så fel känns det tryggt att veta att vi tack vare våra buffertar ändå kan nå ett positivt resultat. Besparingar kan vi klara oss utan".

‒Men vad är det här då? undrar Gun Johansson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om