Familjen har varit utan internet i 13 dagar

Familjen Welin–Mählström i Julita har varit utan internet i 13 dagar. "Jag är vansinnig", säger Anna Welin.

Det har inte blivit särskilt mycket tid i tv-soffan den senaste tiden. När Anna Welin och Johan Mählström dock slår sig ner här får de snabbt sällskap av Neo och överste Örnie.

Det har inte blivit särskilt mycket tid i tv-soffan den senaste tiden. När Anna Welin och Johan Mählström dock slår sig ner här får de snabbt sällskap av Neo och överste Örnie.

Foto: Carina Bergius

Katrineholm2019-05-09 19:40

Det är snart två år sedan som Telenor lockade familjen att skaffa fiber via dem. Enligt Anna Welin är det mycket som inte har fungerat sedan dess.

– Tv:n gick inte att köra utan direktsladd och alla barn har ju tv på sina rum. För att få internet på övervåningen var vi dessutom tvungna att köpa en router till. Saker och ting fungerade inte alls som utlovat. Det var mycket falsk marknadsföring och det har varit väldigt tungrott för att få det hela att fungera, säger Anna Welin.

– Den 26 april klipptes allt. Vi prövade först att starta om routern. Men när inget fungerade ringde vi och felanmälde det, fortsätter hon.

När familjen felanmälde problemet den 26 april fick man veta att en tekniker skulle titta på problemet inom sju dagar.

Dagen därpå ringde Anna Welin tillbaka till Telenor för att fråga hur hon skulle kunna betala sina räkningar.

­– Jag fick till svar att "det var inte deras bekymmer". Jag vet inte hur många gånger jag har fått höra att de tycker att det är tråkigt och att de jobbar på det. Det är deras standardsvar.

Eftersom nätet inte fungerade fick Anna Welin till slut ta den sista surfen på telefonen för att betala räkningarna.

Hon har haft många och långa samtal med Telenor under den här perioden.

Den 2 maj ringde en tekniker som lovade att komma till familjen den 8 maj.

– Han kom och konstaterade att felet inte låg hos oss utan någonstans mellan skåpet och vårt hus. Men han hade ingen mätutrustning med sig utan måste skicka en annan tekniker för det. Nu har de lovat att tekniker nummer två ska komma och titta på problemet på tisdag.

Anna Welin tycker att servicen är oerhört dålig.

– Två av barnen går på Kunskapsskolan, där hela undervisningen sker via nätet. De kan inte logga in i sina skoldatorer hemma och göra klart sina hemuppgifter. Det handlar ju om deras betyg. Och vill vi titta på tv får vi gå och hälsa på någon i byn.

Hon tycker att droppen var när Telenor bad henne att gå in via en länk på internet, för att hon skulle få tillgång till alla sina felanmälningar och information runt dem.

– Då fick jag ringa tillbaka och fråga, hur ska jag kunna göra det när jag inte har något internet? Det är märkligt att det ska ta så lång tid. Hur länge ska man vara utan internet och TV? Man blir ju helt handikappad.

Niclas Bergervik på Telenors presstjänst säger att det är självklart att man inte ska behöva vara utan uppkoppling i 13 dagar.

– Man ska verkligen inte behöva vänta så länge med att få hjälp.

Han lovar att försöka ta reda på vad som har hänt i just det här fallet och ber att få återkomma.

Under fredagsförmiddagen återkom Telenors presschef Niclas Bergervik och berättade att anledningen till fördröjningen är att felet varit mer omfattande än förväntat. Han säger vidare att man i samråd med familjen har enats om en tillfällig lösning som nu har skickats ut till kunden.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om