Torsdagens vardagslunk slog snabbt om till 100 procent fokus när inrymningslarmet "Kod 99" drog igång på Järvenskolan vid 10.30-tiden. Larmet används för att varna om hotfulla situationer och via högtalarutrop uppmanades elever och personal att påbörja inrymning. Sedan tidigare har man övat på att så snabbt som möjligt barrikadera sig i sina klassrum, bakom låsta dörrar om larmet ljuder.
Om larmet utlöses får skolpersonalen information via en app i sin telefon, men det visade sig vara ett falsklarm utlöst av misstag.
– Det är ett handhavandefel av en vuxen person på skolan som råkade utlösa överfallslarmet helt ovetandes, förklarar rektor Magdalena Norin.
Hur gick fellarmningen till?
– Det finns två sätt att larma på och det som skedde här var inte via appen på telefonen. I det här fallet tog personen fel på ett låsvred till dörren och låsvredet till larmet. Trots att personen som råkat utlösa larmet snabbt försökte återställa, gick Kod 99-larmet igång.
Polis och larmtjänst var snabbt på plats på skolan och några klasser hade hunnit inrymma sig när det stod klart att larmet inte var skarpt.
Att det inte var ett skarpt larm visste inte Magdalena Norin från början. Hon hade direktkontakt med skolans ledning.
– Det gick fort från skarpt till icke-skarpt läge. Inom loppet av en minut insåg vi att det inte var på riktigt, eftersom personen som hade utlöst larmet anmälde sig direkt. Då blev det istället fokus på att avblåsa och framför allt lugna de som hade rymt in sig och öppna alla klassrum. När all fakta låg på bordet gick vi direkt ut med information till elever, vårdnadshavare och personal
10.50 lade Magdalena Norin ut information på skolans plattform Unikum till alla elever, personal och vårdnadshavare.
– Då hade det redan muntlig information och information via våra intern-tv-apparater gått ut till elever och personal. I såna här lägen behöver man vara rapp och tydlig, för det blir så mycket spekulationer annars.
– Hittills har jag inte fått någon reaktion från vårdnadshavare, men jag är redo om någon vill ställa frågor, säger Magdalena Norin.
Magdalena Norin har under torsdagen pratat med flera elever på skolan.
– Jag har varit tydlig mot eleverna med att det här berodde på ett handhavandefelav en personal. Det är viktigt för mig att förklara det, så att de inte kopplar det till att det är som att någon har utlöst brandlarmet. Elever kan inte utlösa det här larmet.
Hur hanterar ni elever som har blivit skärrade av händelsen?
– Vi kommer att ta hand om dem. Första steget har varit att deras mentorer stämmer av läget. Sen har vi ett system för att ta hand om elever som behöver prata om det här. Även om vi var snabba att avblåsa, är det klart att det hinner uppstå oro och panik i leden
En utredning har tillsatts för att kartlägga exakt vad som hände och hur det kunde hända. Även om fellarmningen ledde till en inrymning, menar Magdalena Norin att det ändå finns en positiv aspekt.
– Jag bortser absolut inte från att det här skapade en massa stress, men om man ska se det goda i det här blev det en inrymningsövning. Det var en jättesnabb och smidig inrymning, säger Magdalena Norin.