Pensionärsparet Ewa Alpmark-Silfverlåås och Kenneth Törnfeldt-Silfverlåås i Julita väntar på en tid till hörselmottagningen för att eventuellt få hörapparat. När de kom hem från en längre utlandssemester fann Ewa ett brev, med en kallelse till hörselmottagningen, i brevlådan.
I brevet står att hörselvårdsmottagningarna i länet har längre väntetid än 90 dagar på grund av stor personalbrist på audionomer. Därför uppmanades hon att välja mellan ett besök hos en mottagning i Stockholm eller hos en mottagning i Eskilstuna.
I brevet står vidare att "meddela oss inom två veckor på något av nedanstående sätt, hur du vill göra med dina besök. Om vi inte fått svar från dig inom två veckor så har du avsagt dig vårdgarantin. Du står då kvar på vår väntelistan och blir kallad till besök till något av våra sjukhus i Sörmland. Väntetiden blir då längre än 90 dagar."
– Jag har inte avsagt mig någon vårdgaranti. Jag har varit bortrest, säger Ewa Alpmark-Silfverlåås.
Vårdgarantin är en lagstadgad rättighet som innebär att regionen ska erbjuda den som är folkbokförd i regionen vård inom en viss tid.
– Regionen kan inte ha rätt att göra så här. Det är fräckt och snudd på skandalöst av regionen att skriva in denna form av formulering som utgår från passivitet och inte ett aktivt och övervägt val. Att göra på det här sättet är lagvidrigt, säger Ewa Alpmark-Silfverlåås.
Lena Andersson är väntetidsamordnare på Region Sörmland. Hennes uppgift är bland annat att se till att verksamheterna följer de regelverk som är uppsatta.
– Så här får man inte uttrycka sig. Grunden är att patienten ska göra ett aktivt val om man avsäger sig vårdgarantin. Det här är inte ett aktivt val, att inte svara, säger hon när hon får höra hur mottagningen uttrycker sig.
– Jag är lite förvånad över att de uttrycker sig på det sättet. Vi har varit väldigt tydliga med hur vi går ut med informationen och vad som är vårdgaranti. Det här behöver jag ta upp med dem, säger hon.
Tror du att det förekommer på flera mottagningar i Region Sörmland?
– Det är svårt för mig att säga. Varje mottagning och vårdcentral utformar själva innehållet i sina kallelser och bekräftelser. Det finns inte ett enkelt sätt att se hur alla har uttryckt sig. Sedan kan man dessutom i själva vårddokumentationen skriva brev till patienten. Där har man heller ingen koll på hur de uttrycker sig, säger hon.
Lina Nystrand, enhetschef för hörselvårdsmottagningarna i länet, är numera medveten om att formuleringen i brevet som tidningen hänvisar till inte är korrekt.
– Vi ber om ursäkt för detta och har nu sett över texten ytterligare. Det stämmer att man som patient måste göra ett aktivt val vad gäller vårdgarantin. Hör vi inget från de patienter som finns inskrivna hos oss står man kvar på väntelistan och kommer att bli kallade så fort som möjligt, vilket just nu tyvärr är inom cirka 18 månader, skriver hon i ett mejl till tidningen.
Enligt Lina Nystrand var syftet med formuleringen att förenkla för patienten.
– Detta genom att göra det tydligt att man behövde höra av sig för att få hjälp till mottagning utanför regionen eller till privat vårdgivare men att man står kvar på väntelistan för vård i regionen om man inte hör av sig. Detta var dock inte tydligt eller förenligt med vad som gäller för vårdgarantin.