En lässatsning som väger tungt

Ett tungt vägande skäl till att Katrineholm blev pilotkommun är lässatsningen som kultur- och turismförvaltningen och bildningsförvaltningen samarbetar kring sedan ett par år tillbaka.

Katrineholm2015-05-12 19:00

Skolbibliotekarier i Katrineholm samarbetar med lärare som har utsetts till bibliotekspedagoger. Tillsammans ska de öka både läsförmåga och läslust hos barnen i grundskolan inklusive förskoleklasserna – allt under rubriken Lust att läsa – Läslyftet som det var kickoff för i februari 2013.

Samtidigt jobbas det med språklig medvetenhet i olika bokteman i förskolan.

Projekt Gummi-Lisa, där det gjordes massor av aktiviteter kring och läsning av Anna Bengtssons bilderböcker, ska härnäst följas av projektet Bästis och bundis med Bu och Bä.

– Vi tycker att samarbetet fungerar bra, säger Hanna Rasmussen som tycker att det är roligt att kultur- och turismförvaltningen får vara en del av bildningsförvaltningens utvecklingsarbete.

Målet för det hela är att alla barn ska ha knäckt läskoden när de går ut årskurs ett.

Forskning visar att barn som lär sig läsa tidigt får det lättare i skolan fortsättningsvis.

Från bildningsnämndens senaste årsredovisning kan utläsas, att det är en bit kvar tills målet är nått. Vårterminen 2014 nådde 84 procent av ettorna läsmålen. Det var samma siffra som året innan.

Variationerna är dock stora mellan skolor. På vissa skolor kunde alla dåvarande ettor läsa våren 2014 och på andra skolor hade tre av tio fortfarande inte knäckt koden.

Dessutom ses en skillnad mellan flickor och pojkar. 82 procent av pojkarna och 86 procent av flickorna nådde läsmålen.

I höstas gjordes en enkät bland personal och skolchefer som jobbar med läslyftet, och de var mycket positivt inställda till samarbetet mellan de båda förvaltningarna. Ett led i lässatsningen har också varit olika fortbildningar för pedagoger i läsutveckling.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om