En gubbe och en kattlyfte undervisningen

Pettsonhattar i lera, en cykel klädd i tygremsor och en gran klädd med köksprylar; i Skogsborgsskolans temaarbete förra läsåret fick fantasin ta plats.

Katrineholm2013-12-21 08:15

En vresig, men godhjärtad bondgubbe och en påhittig katt i snickarbyxor. Detta strävsamma par sprunget ur författaren Sven Nordqvists huvud blev huvudpersoner på Skogsborgsskolan förra läsåret. Då hade elever från förskoleklass till årskurs två samt fritids ett temaarbete som spände över alla skolämnen.

Eleverna minns arbetet med glädje.

— Vi fick pyssla mycket, säger Irma Wallman som gillar just pyssel.

— Det var ingenting som var tråkigt, säger Albin Carlstedt.

Det började som ett av skolans läs- och skrivteman hösten 2012. Skolan sökte och fick pengar från Kunskapsbanken. Eleverna besökte lantbruket på Julita gård och träffade Pettson och Findus. Besöket var väldigt uppskattat.

— Efter det samlade vi barnen och frågade dem vad de ville lära sig, berättar pedagogen Pirjo Stenroos Heibrant.

Temat organiserades utifrån elevernas idéer, läroplanen och lärarnas planering. Eleverna berättar att de har byggt med lera, lärt sig om återvinning och klätt en hel cykel i tygremsor på fritids, sjungit Pettson-sånger, jobbat med Snilleblixtarna i Pettsons uppfinnaranda, klätt en gran med saker som kunde finnas hemma hos gubben och katten och mycket mer.

Allt avslutades med en festival dit föräldrarna bjöds in och fick se resultatet av allt arbete. Arbetslagen Lilla trädgården och Lilla skogen nominerades till bildningsnämndens kvalitetspris för det gedigna temaarbetet.

Det här är del 6 i serien om de elva arbetslag och lärargrupper som nominerades till kvalitetspriset. Det går till en grupp pedagoger eller ett arbetslag som har varit särskilt framgångsrika i arbetet med att nå högre måluppfyllelse.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om