Det började i utbildningsrådet, initierat av föräldrar som möter skolfolk och elevrådsrepresentanter några gånger om året för att prata skola.
Max Truedsson och Wilfred Martinsson, nior från Södra skolans elevrådsstyrelse, var med på ett möte.
– Det pratades om Pisaundersökningen, att måluppfyllelsen är en katastrof, och att domedagen kommer, säger Wilfred Martinsson med glimten i ögat.
Någon nämnde möjligheten att göra en enkät för att ta reda på vad eleverna anser att de låga resultaten beror på. Åter på skolan tog Södra skolans elevråd tag i saken.
– Då gjorde vi en enkät. Hur svårt kan det vara? säger Max Truedsson.
Frågan var helt enkelt vad som kan öka måluppfyllelsen i de kommunala högstadierna.
Enkäten gjordes i höstas. Eftersom niorna är mitt uppe i nationella prov och kämpar för sina slutbetyg har sammanställningen dröjt. Men nu är den gjord, och fyra svar har utkristalliserat sig. Resultaten kan enligt eleverna bli bättre genom bättre skolmat, kortare skoldagar, engagerade lärare och att eleverna tar mer ansvar för sin egen utbildning.
Wilfred Martinsson har särskilt fastnat för det sistnämnda.
– Eleverna skyller inte ifrån sig på lärarna, säger han.
Enkätinitiativet ledde till ett möte på bildningsförvaltningen med skolchefer och politiker, och även elevråden från de två andra kommunala högstadieskolorna anslöt. Båda har en liknande enkät på gång för att försöka utröna vad som behövs för att lyfta skolresultaten.
En sak är säker: elever påverkas av att ständigt höra om låga resultat.
– Man får sämre självförtroende, säger Rama Soltani Ardalan i Nyhemsskolans elevråd.
– Ändå tycker jag att vi gör mycket i skolan, säger Clara Yxfeldt i Tallåsskolans elevråd.
När det som utbildningsminister Jan Björklund kallar "flumskola" kommer på tal visar det sig att elevrådsrepresentanterna inte skulle ha något emot mer disciplin på lektionerna. Ordningsregler finns, men efterlevs olika beroende på vilken skola och vilken lärare det handlar om, säger de.
– Disciplinen har sjunkit. Man kan göra vad man vill. Ibland blir reglerna hårdare, men det håller i en vecka. Och det blir inga konsekvenser, säger Rama Soltani Ardalan.
Wilfred Martinsson håller med, men inte helt och hållet.
– Det är bra ändå, att vi har det lösa och liberala i Sverige.
Clara Yxfeldt anser att arbetsron i klassrummet är hyfsad.
– Och det finns alltid tillgång till grupprum eller hörselkåpor.
Och så är det lärarna. Så viktiga, men kanske inte alltid tillräckligt engagerade enligt de hittills färdiga enkätsvaren.
– Lärare behöver vara stolta över sitt ämne, säger Stella Svärd i Tallåsskolans elevråd, och Simon Ekberg i Nyhemsskolans elevråd tror att lärare som inte upprätthåller ordningen bidrar till att resultaten sjunker.
Medvetenheten är stor hos eleverna om lärarnas tuffa arbetssituation.
– Jag hoppas att alla lärare kan känna att de har kraft att vara lärare, säger Wilfred Martinsson.
Ett alternativ som har framförts till förslaget om kortare skoldagar är att sluta senare på dagarna men inte få läxor. Och när det gäller Södra skolans enkätsvar om bättre skolmat ses redan en förändring, i och med kommunens storsatsning på klimatsmart ekomat.
– Maten har blivit bättre, tycker Stella Svärd.
Vad elevernas eget engagemang ska mynna ut i återstår att se. Klart är att nyckelpersonerna i det som lär bli en stor valfråga själva har tagit initiativet till förbättring i Katrineholm.
– Jag är stolt över att eleverna säger att de måste ta eget ansvar, säger Wilfred Martinsson.