I Nyhemshallen är det full aktivitet denna måndagsförmiddag. Idrottslärarna Susanne Bergström och Elin Larsson har lektion med Nyhemsskolans klass 4 A och B. Till medryckande musik springer eleverna en hinderbana. Flera har fotbollströjor med idolernas namn på ryggen och de allra flesta tar sig an hindren med stor energi. I de korta pauserna talar några elever om vad de tycker om ämnet idrott.
- Jag vill ha mer! Tre dagar i veckan, säger Elias Asklund och Lukas Schollin-Borg som har två lektionstillfällen nu.
En snabb handuppräckning när eleverna senare sitter stilla talar om att just tre lektioner i veckan i stället för två är ett populärt alternativ. Lejla Tihic är dock nöjd med två pass.
- Det räcker.
Clara Eckhardt, däremot, vill ha mer.
- Jag gillar idrott, säger hon.
Fysisk aktivitet under skoltid var en fråga som fanns på kommunfullmäktiges bord på måndagskvällen. Kristdemokraterna har i en motion föreslagit en utvärdering av det så kallade Bunkefloprojektet samt att, om utvärderingen är positiv, börja arbetet med att införa mer rörelse för alla barn och ungdomar under skoldagen.
Elin Larsson var med när Bunkeflomodellen provades på Nyhemsskolan för nästan tio år sedan. Hon minns att skolan samarbetade med det lokala föreningslivet och att det var en hel del fysisk aktivitet utöver det vanliga.
Både hon och kollegan Susanne Bergström ser gärna fler idrottslektioner på schemat, och dessutom längre lektioner.
- Tiden skulle vara 60 minuter, säger Elin Larsson.
- Vi ser att det finns barn och ungdomar som behöver röra sig mer. De aktiverar sig inte på fritiden, säger Susanne Bergström.
Tre timslånga pass i veckan vore det bästa, tycker Nyhemsskolans idrottslärare. Då skulle eleverna hinna prova på olika sorters idrott.
KD:s motion omtalar att Bunkefloprojektet har visat att mer idrott i skolan ger fler behöriga elever till gymnasiet och att lektionerna blir lugnare när eleverna har haft idrott.
- Jag tror att de som idrottar får det lättare i skolan, säger Susanne Bergström.