Eleverna pÄ JÀrvenskolan har nu gÄtt drygt en vecka efter att terminen började och det stora nybygget invigdes under mÄndagen den 15 augusti. Strax innan invigningen uttryckte flera lÀrare oro inför att mycket fortfarande inte var fÀrdigt. Nu kommer rapporter om ytterligare brister efter den första skolveckan. Vi har pratat med elever i bÄde Ärskurs 8 och 9 som vill vara anonyma.
Det största problemet har varit vÀrmen. Innan skolan under fredagen beslöt att skicka hem alla elever, var det mÄnga som klagade pÄ att det var bÄde kvavt och varmt i de nya lokalerna.
â Det har varit vĂ€ldigt varmt i hela byggnaden och flera elever behövde gĂ„ hem. Jag hade jĂ€tteont i huvudet nĂ€r jag kom hem, sĂ€ger Ă„ttaklassaren.
Enligt niondeklassaren Àr det lite bÀttre nu, men hen Àr orolig för att problemet kommer att dyka upp igen sÄ fort det blir varmt.
Eleverna berÀttar ocksÄ att det ofta Àr svÄrt att hitta sittplatser i skolans matsal.
â Det Ă€r alldeles för trĂ„ngt och det blir svĂ„rt att hitta nĂ„gonstans att sitta om man inte kommer dit först. Man fĂ„r inte sitta i trappan heller. Jag förstĂ„r inte hur de har tĂ€nkt, antalet elever kommer antagligen vĂ€xa inom nĂ„gra Ă„r. Det har inte blivit sĂ„ bra planerat, jag tror inte att de tĂ€nkte att det skulle bli sĂ„ hĂ€r, sĂ€ger eleven i Ă„ttan.
â Det har varit pĂ„ grĂ€nsen att folk inte fĂ„r plats, det var mycket rymligare i Kupolen (skolmatsalen för TallĂ„sskolan och Södra skolan, red. anm.), sĂ€ger niondeklassaren.
Vissa har ocksÄ haft problem med schemat, vilket har gjort att elever ibland missat sina lektioner.
â Schemat Ă€r inte sĂ„ bra upplagt, vi vet nĂ€stan aldrig var vi har lektioner. Vi har olika schemavisare som sĂ€ger olika saker. LĂ€rarna rekommenderar en schemavisare frĂ„n Skola 24 men det har ofta varit fel dĂ€r och nĂ„gra har fĂ„tt ogiltig frĂ„nvaro för att de trodde att lektionen var instĂ€lld, berĂ€ttar eleven i Ă„ttan.
Ăven skĂ„pen dĂ€r eleverna har sina böcker och klĂ€der har varit till problem.
â Vi fick nya kodlĂ„s till vĂ„ra skĂ„p men nĂ€r man tog ut dem kunde de byta kod, sĂ„ de fick klippa upp dem istĂ€llet. Det hĂ€nde mig ocksĂ„ och nu anvĂ€nder jag mitt gamla nyckellĂ„s, sĂ€ger Ă„ttondeklassaren.
â De var tydligen jĂ€ttekĂ€nsliga, sĂ„ om man kom Ă„t lite fel bytte de till koden som var nĂ€r man stĂ€llde om. Nu har de flesta sina gamla nyckellĂ„s, bekrĂ€ftar niondeklassaren.
Hen berÀttar ocksÄ att underskÄpen saknar hyllor, vilket de menar inte spelar vÀl med det faktum att det rÄder skoförbud i hela skolan.
â Man har liksom skorna och böckerna pĂ„ samma plan, pĂ„ golvet. Det kommer att bli svĂ„rt nĂ€r det har snöat eller regnat.
JÀrvenskolans rektor Magdalena Norin tycker inte att man kan beskriva kodlÄsen som fallerande och menar att problemen kan bero pÄ hur man hanterar dem.
â De Ă€r rĂ€tt avancerade och Ă€r man lite för snabb kan det kanske gĂ„ fel. SĂ„ det var vĂ€l en miss frĂ„n vĂ„r sida, vi skulle vĂ€l ha köpt nyckellĂ„s frĂ„n början.
Att underskÄpen saknar hylla Àr inte nÄgot hon kÀnner till.
â Det visste jag inte om faktiskt, det fĂ„r jag kolla upp.
TrÀngseln i matsalen menar hon inte beror pÄ nÄgot byggmisstag utan att elever vÀljer att Àta under andra tider Àn de Àr schemalagda.
â Ăter folk pĂ„ lite andra tider Ă€n de ska göra sĂ„ kan det bli trĂ„ngt, men vi har lagt schemat sĂ„ att alla ska fĂ„ plats.