Även om ekologisk mat fortfarande utgör en liten del av den totala försäljningen, så är det allt fler som väljer ekoprodukter. Under 2013 ökade försäljningen av ekologisk mat och alkoholfria drycker med nästan tolv procent jämfört med 2012, enligt Statistiska centralbyrån.
Något som är viktigt är hur ekovarorna visas upp. Det visar en undersökning gjord av Handelns utredningsinstitut, HUI. Undersökningen publicerades nyligen i den vetenskapliga tidskriften Journal of retailing and consumer services.
Enligt HUI går det att se en stor försäljningsökning av vissa ekoprodukter när det finns en särskild hyllmärkning i butiken. Inte minst gäller det produkter som kaffe och olivolja.
Annika Frisk på Coop Kvarnen i Katrineholm kan skriva under på att rätt märkning får betydelse för försäljningen. I butiken är bland annat ekologisk frukt och grönt tydligt märkt.
– Ekomaten betyder också att butiken är medveten och tar ansvar.
Hon ser över huvud taget ett stort intresse för ekologisk mat, inte minst hos ungdomar.
– De är roligt medvetna, ställer ofta frågor.
– Eko och hållbarhet är vår framtid.
Ica Julitahallen har satsat extra mycket på ekologiska varor genom att placera så gott som samtliga i en egen avdelning i butiken.
– Vi såg en markant ökning av försäljningen när vi plockade om varorna, säger Lola Jansson i Julitahallen.
Hon märker över huvud taget ett ökat intresse hos kunderna för ekovaror, men även för lokalproducerade och för rättvisemärkta varor. Ica centralt satsar på hållbarhet, bland annat med sydafrikanska druvor vars producenter är kvinnliga jordägare.
När ekovarorna i Julitahallen koncentrerades till en avdelning i butiken rådde först viss osäkerhet bland kunderna, som per automatik gick först till de hyllor där varorna vanligtvis finns. Men efterhand har kunderna vant sig och Julitahallen ser satsningen som lyckad.
– Det här är något som vi gör medvetet och som ligger i tiden, säger Lola Jansson.
Bland ekoprodukterna hör frukt och grönt till de mest populära varorna.
– Och i viss mån kaffe.
Lola Jansson berättar också att butiken samarbetar med lokala livsmedelsproducenter, däribland Magda säteri i grannsocknen Näshulta som är ekoproducenter av nötkött.