Hon vill lyfta Sörmlands Sparbanks hållbarhetsarbete

Sörmlands Sparbank blickar framåt efter att både pandemin och bedrägeriskandalen lagt sig. Kommunikations- och marknadschefen Anna Falk vill lyfta bankens hållbarhetsarbete.

Anna Falk är kommunikations- och marknadschef på Sörmlands Sparbank. "Vi vill hjälpa våra kunder att göra hållbara val", säger hon.

Anna Falk är kommunikations- och marknadschef på Sörmlands Sparbank. "Vi vill hjälpa våra kunder att göra hållbara val", säger hon.

Foto: Joachim Sorbe

Katrineholm2022-10-13 09:52

– Det finns ett otroligt engagemang och driv i den här organisationen för att hela tiden förbättra hur vi kan jobba mer hållbart både internt och externt. Vi ställer krav på våra leverantörer och vi vill hjälpa våra kunder att göra hållbara val, till exempel genom att erbjuda gröna bolån, säger Anna Falk. 

Många av bankens kunder har det nu tufft på grund av bland annat stigande räntor och priser. 

– Det ställer såklart stora krav på marknadsavdelningen att hjälpa till och stötta, men även på alla andra som jobbar på banken och som möter kunder i sitt vardagsjobb, säger Anna. 

– Vi säger hela tiden att om man är orolig inför det som man tror ska komma - hör av dig till banken så går vi tillsammans igenom ekonomin och vad som kanske kan göras för att lindra eller hitta något sätt att ta sig igenom det. 

undefined
Enligt Anna Falk tittar Sörmlands Sparbank på att bygga om huvudkontoret i Katrineholm så att det ska bli mer som en mötesplats.

Den tidigare journalisten Anna Falk tillträdde som marknads- och kommunikationschef för Sörmlands Sparbank den 1 april 2021.

– Det har gått bra trots att jag började mitt under pandemin och man inte kunde träffa alla och inte fick sitta tillsammans så som man vanligtvis gör. Jag har tagit med mig kunskap från en annan bransch in i den här, säger hon. 

Samtidigt som Anna tillträdde som marknads- och kommunikationschef nåddes den rättsliga slutpunkten för skandalen kring den tidigare vd:n Joacim Lindgren som använt bankens pengar till privat lyxkonsumtion. Banken gjorde en polisanmälan 2016 och det rättsliga efterspelet pågick i flera år. I april 2021 föll domen för bedrägeri.   

– Det var en lättnad för de anställda och kanske även för kunderna att nu är det över, men det är klart att om man backar bandet några år till när det hände så påverkade det såklart varumärket och det behövde hanteras, säger Anna.  

– Det som har hänt sedan jag kom in är att vi har sagt att från att det har varit fokus på annat under ett antal år är det dags att vi börjar prata om vårt samhällsengagemang. Det är väldigt många projekt som inte hade blivit verklighet om man inte hade kunnat få stöd av Sörmlands Sparbank. 

undefined
Anna kommer från Oxelösund, men arbetar oftast 2-3 dagar i veckan på huvudkontoret i Katrineholm. "Det finns jättebra lunchställen här", säger hon.

Anna upplever att Sörmlands Sparbanks varumärke är starkt idag. 

– När vi pratar kring varumärkesmarknadsföringen får vi väldigt mycket positiv feedback. Det finns lite åsikter om att banker inte alltid är 'the good guys' i allas ögon, men Sörmlands Sparbank är inte bara en bank utan jobbar även med samhällsengagemang och hållbarhet. 

En av de fyra medarbetarna på Annas marknads- och kommunikationsenhet är Alexander Flygare som är ansvarig för bankens aktiviteter kring samhällsengagemang. Han berättar att banken just nu håller på att förbereda en budgetövning för elever i årskurs 9 i Vingåker. 

– De ska få disponera sin månadspeng och så ska vi sätta det i relation till Konsumentverkets rekommendation. Det blir en intressant krock. Ungdomar lägger mer pengar på godis än vad Konsumentverket tycker, säger Alexander Flygare. 

Anna bor med sin familj i Oxelösund, men delar ändå sin tid ganska jämt mellan bankkontoret i Nyköping och huvudkontoret i Katrineholm. 

– Det blir oftast minst 2–3 dagar på huvudkontoret i Katrineholm.

Hon har även en ambition att arbeta mer på plats på kontoren i Vingåker och Flen. 

Anna kommer ursprungligen på Flen och gick på Duveholmsskolan i Katrineholm. Hon har även sommarjobbat på Katrineholms-Kuriren i Vingåker. 

– Jag känner mig ganska hemma här. Sedan har det hänt mycket sedan gymnasietiden, men jag känner ju igen mig och det finns jättebra lunchställen här så att jag trivs väldigt bra. 

Efter sommarjobbet på Kuriren i Vingåker gjorde Anna karriär på Södermanlands Nyheter i Nyköping. Mellan 2015 och 2019 var hon chefredaktör och ansvarig utgivare. 

– Jag tycker faktiskt att det finns rätt mycket med Södermanlands Nyheter som lokaltidning och Sörmlands Sparbank som stark lokal bank som lirar rätt bra. Sörmlands Sparbank är en aktör i samhället som vill vara en del i lokalsamhället och utvecklingen av lokalsamhället så steget kändes faktiskt inte så långt. 

undefined
Anna tillsammans med sin medarbetare Susanne Billnert som bland annat jobbar med bankens hemsida. "Anna är trevlig och världens bästa chef", säger Susanne.

Sörmlands Sparbank återinvigde för ett år sedan det fina gamla Sparbankshuset i Nyköping efter en omfattande ombyggnad. 

– Där byggde vi in bland annat en eventyta för att vi ska kunna ta emot kunder eller ta emot en förening som vill hålla sitt årsmöte hos oss. 

Enligt Anna tittar Sörmlands Sparbank på att även bygga om huvudkontoret i Katrineholm så att det blir mer som en mötesplats. 

Sociala medier är en viktig kanal i kommunikationsarbetet. Sörmlands Sparbank finns på Facebook, Instagram och Linkedin. 

– Sedan försöker vi att träffa kunder på plats i väldigt många olika sammanhang. På Nationaldraget stod vi i stadsparken och serverade popcorn. Den 14 oktober öppnar vi kontoren för lite digital information under 'Digitalidag'.

Anna Falk

Ålder: 46 år. 

Bor: Oxelösund.

Yrke: Kommunikations- och marknadschef på Sörmlands Sparbank.  

Familj: Sambon Fredrik och barnen Tim, 18 år och Nela, 14 år.

Fritidsintressen: Umgås med vänner. Spelar golf och pickleball. Har precis börjat på gym igen. Tycker om att dansa sh'bam.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!