Det är treornas mattelektion. En hand räcks upp och Hanna Carlsson kommer till undsättning.
Det har snart gått fyra år sedan hon började studera till grundskollärare och hade sin första praktik på Nyhemsskolan. Tidningen rapporterade då om att hon och hennes tre kurskamrater var den första kull som Nyhem tog emot.
Nu är hon tillbaka för sin sista praktikperiod. Om två månader kan hon titulera sig grundskollärare.
– Det känns väldigt bra, men också lite overkligt. Det har gått så himla fort de här åren. Det ska bli roligt, jag känner att det är dags, säger Hanna.
Övningsskola innebär att flera lärarstudenter fullgör stora delar av sin praktik på en och samma skola. Till sin hjälp har de utbildade handledare som stöttar och vägleder dem i alla olika arbetsmoment. Förutom Nyhem är också Skogsborg och Sandbäcken utnämnda till övningsskolor. Den sistnämnda samarbetar med Mälardalens universitet.
Bristen på behöriga lärare är stor i hela Sverige. Kristina Johansson, VFU-samordnare i Katrineholm, berättar att övningsskolan kan leda till att fler lärarstudenter, och lärare, får upp ögonen för Katrineholm.
För Hanna var det skönt att kunna ha praktiken på hemmaplan. Nu har hon bara någon vecka kvar på sin nio veckor långa praktikperiod. Den här gången har hon haft mer ansvar över undervisningen.
– Sedan andra veckan har jag kört undervisningen och även gjort planeringen. En vecka var inte ens min handledare med i klassrummet, utan då skulle jag ha klassen helt själv.
Hur var det, läskigt?
– Nej, eftersom jag hade stått där i tre-fyra veckor så var både jag och barnen bekväma med det. Hade jag inte varit det så tror jag att det hade varit värre. Min handledare Elisabeth har varit väldigt snäll och låtit mig testa allt. Det är jag väldigt tacksam för.
Vad som väntar efter examen vet hon inte. Hon letar jobb och förhoppningen är att bli kvar i hemstaden Katrineholm. En annan önskan är att fler ska utbilda sig till lärare. Det behövs för att alla barn ska få en rättvis utbildning, konstaterar hon. Men det är samtidigt en utmaning.
– Det är klart att det är en utmaning att alla elever ska få den hjälp och det stöd de behöver. Men det blir roligt och känns bra sen när det visar sig att man lyckats hjälpa en elev som kanske har det extra svårt. Att få finnas där och hjälpa dem som behöver. Det är det jag vill med det här.