Drivna UF-företag skapar vad de saknar

Här är en glimt av Sveriges företagarframtid. En glasklar gör-det-själv-attityd vilar över de blivande studenterna som hjälp av nätet skapar allt från lokalt producerad ansiktskräm till temafester.

Foto: Fotograf saknas!

Katrineholm2014-12-23 05:00

Den som tror att elever som tar studenten till våren uteslutande sitter med näsan begravd i studielitteratur tror fel. För många elever är verksamhet utanför skolans väggar en väsentlig del av studierna. Ung företagsamhet möjliggör de tillfälliga företagen som eleverna driver under ett läsår.

I Katrineholm finns gott om UF-företag. Det visade inte minst UF-företagens julmässa i Kvarnen strax före jul, där drygt 20 företag medverkade.

Ett av dem var Katrineholms studentfester 2015 UF, som drivs av Maja Gustafsson och Rebecca Landbergsson på Lindengymnasiets ekonomiprogram.

Företagets namn skvallrar om verksamheten; under de månader som är kvar ska duon ordna återkommande studentfester på Harrys.

– Det blir ungefär en fest i månaden. Vi gör det här som gymnasiearbete, berättar Rebecca Landbergsson.

De båda hyr Harrys inklusive personal men får själva bestämma teman och pynta till studentfesterna. Marknadsföringen sköts via Facebook. Den första festen, i november, hade "Full moon"-tema med studenter målade i självlysande färger i dansgolvsmörkret.

En marknadsundersökning efter festen visade på övervägande positiva reaktioner från dem som svarat, och så fick arrangörerna några tips och idéer att ta till sig.

I januari byts det lite röjiga temat mot Casino night, med lite James Bond-känsla, snygga kläder och smycken.

– Vi utgår från vad vi själva vill ha för tema, säger Rebecca Landbergsson.

Att arrangera studentfester är tidskrävande, men att eleverna är mitt uppe i sitt sista gymnasieår är inget som bekymrar dem.

– Jag tycker att vi hinner göra detta. Och skolan ger oss mycket tid.

UF-företagen tar onekligen tid. Anna Söderström och Gabriella Nordén som också är blivande studenter på Lindengymnasiets ekonomiprogram har en alldeles egen företagsidé: de tillverkar naturlig och ekologisk ansiktskräm.

– Vi satsar hårt och har lagt ner mycket tid på produkten, berättar Anna Söderström.

Både hon och hennes företagskollega har ett stort skönhetsintresse och idén föddes när de började fundera på varför kvalitetskrämer är så dyra.

De startade UF-företaget Natureskin och gjorde helt enkelt en djupdykning i ämnet, studerade ingredienserna i krämer och kom fram till att priset ofta är onödigt högt.

– Och de flesta ingredienser som kallas naturliga är inte naturliga, säger Anna Söderström.

Hennes och Gabriella Nordéns nyfunna kunskaper resulterade i en egen kräm som de producerar själva hemma hos Gabriella och marknadsför på egen hemsida och Facebook.

– Eftersom vi har begränsade resurser ville vi göra en kräm för alla hudtyper med lätta oljor.

Med hjälp av nätet har de lärt sig både om design för marknadsföring och sammansättning av en bra kräm med naturliga ingredienser. De har använt sig själva som testpersoner i jakten på krämen med stort K.

Nu är produkten klar. Den innehåller bland annat aloe vera, havtornsfröolja och tistelolja, och företaget har redan blivit uppmärksammat. På julmässan i Kvarnen kammade UF-företaget hem första pris i Sörmlands sparbanks tävlingar: "bästa monter" och "företagspitchen".

Målet är att tillverka, och förstås sälja, 100 krämer under läsåret. Och Anna Söderström är inte främmande för att fortsätta efter UF-året och därmed bilda eget bolag där produkter kan utvecklas ytterligare.

– Jag tror att vi kommer att fortsätta. Kanske kan vi då komplettera med en kroppskräm.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om