Första mätpunkten blev Kungsgatan, senare väntar korsningen Ericsbergsvägen–Linnévägen och sedan ska Stockholmsutfarten, sträckan från Vasabron till rondellen vid Skobes dokumenteras in i minsta detalj.
– Det blir en bild av verkligheten, säger Therese.
De mäter mittlinjer, kanter, brunnar, refuger och stolpar.
– Det kallas för projekteringsmätning. Alla parametrar samlas till ett kartunderlag som visar verkligheten. Det är första steget inför något nytt, förklarar Therese.
Mätningarna utförs på uppdrag av Katrineholms kommun inför flera ombyggnader för en säkrare trafikmiljö. Det handlar bland annat om att korsningen Kungsgatan–Fredsgatan ska byggas om. Dessutom ska ett antal övergångsställen göras säkrare för fotgängare. Det ska bli en rondell i korsningen Linnévägen–Ericsbergsvägen och den tidigare genomfarten ska dessutom byggas om och bli enfilig, i en första fas på sträckan mellan brandstationen och korsningen med Åsgatan.
Mätningarna från Vasabron utmed Stockholmsutfarten görs för att där planeras för en gång- och cykelväg på järnvägssidan hela vägen till nuvarande rondell vid Skobes.