När Katrineholms fastighets AB, KFAB, bygger nya bostäder har man de gratis parkeringsplatserna i åtanke.
– Om kommunen skulle göra restriktioner, om det till exempel skulle bli förbjudet eller kosta att parkera på vissa ställen, så skulle det naturligtvis ställa till det, säger Ingmar Eriksson på KFAB
– När vi bygger nytt så utgår vi från läget så som det ser ut nu. Vi vill ju inte lägga ner mer pengar än vi måste, fortsätter han.
När man byggde kvarteret Hästen, mitt emot Pingstkyrka, så var kravet från kommunen att det skulle finnas en parkeringsplats på två lägenheter.
Många gånger ställer kommunen krav om 0,8 parkeringsplatser på en lägenhet.
– Det har vi följt i exempelvis kvarteret Rosenbusken men då ser vi också att vi har många tomma platser, säger Ingmar Eriksson.
I dag är det lätt att använda bilen i Katrineholm. I den nya antagna översiktsplanen finns dock mål om att andelen biltrafik ska minska i jämförelse med cykel- och kollektivtrafik.
I översiktsplanen står att: Möjligheten att parkera kostnadsfritt och enkelt har en tydlig inverkan på val av färdsätt vilket i förlängningen gynnar bilåkandet framför andra transportsätt.
Här står vidare att: om parkeringsavgifter skulle införas i centrala Katrineholm och om arbetsplatsparkering avgiftsbeläggs skulle biltrafiken minska.
– Om politikerna vill ha det så så är det ett sätt. Men man skulle kunna göra det på andra sätt också. Om alla som arbetar i city skulle ta cykeln en dag så skulle ni få se hur mycket parkeringsplatser det finns kvar. Då skulle det inte behövas några avgifter, säger Lars Hågbrandt, samhällsbyggnadschef.
PÅ KFAB klurar man på hur de ska bemöta eventuella parkeringsavgifter i Katrineholm.
– När vi bygger kvarteret Vitsippan så räknar vi med att bygga ett stort parkeringsgarage under hela källaren så där kommer det att finnas platser att ta till.
Det är bara en dryg vecka sedan service- och tekniknämndens ordförande, Anneli Hedberg (S), satte ner foten. Hon menar att om folk bara lärde sig att parkera sina bilar så skulle det också finnas fler parkeringsplatser.
– Jag ser alltför ofta bilar som upptar en och en halv parkeringsplats. Detta är generellt och säkert inte unikt för Katrineholm, sa Anneli Hedberg då.