Den officiella statistiken, de så kallade TS-siffrorna, över tidningarnas upplagor presenterades i går. Den visar att KK minskade sin upplaga med 500 exemplar förra året. Det motsvarar 4,6 procent.
— Som en gammal "tidningsräv" så känns det naturligtvis inte bra när upplagan minskar, även om vi delar det med de flesta andra tidningar i Sverige och också i stora delar av västvärlden. Det sker en övergång till läsning i nya publiceringskanaler. Till exempel når vi med kkuriren.se runt 20 000 läsare per vecka. Totalt sett når vi fler läsare nu än vi gjorde när jag började på KK för tre år sedan, säger chefredaktör Elisabet Bäck.
Även om upplagan minskar, så är tidningen fortfarande ett mycket starkt lokalt varumärke.
— Vi har en räckvidd som många andra företag skulle glädjas åt om de hade. Katrineholms-Kuriren når varje dag många av invånarna i vårt spridningsområde, läsningen är hög och annonsörerna är mycket nöjda med den effekt de får när de annonserar i tidningen.
Och Katrineholms-Kuriren fortsätter satsa på papperstidning.
— I nästa vecka kommer första numret av vår nya gratistidning, Extra KK, och där har vi sålt slut på annonser, så stort har intresset varit. Vi har också en kampanj nu där befintliga prenumeranter kan ge bort tidningen till någon de känner i tre månader. Där har vi fått över 500 svar! Jätteroligt och det visar att tidningen fortfarande väcker intresse, menar Elisabet Bäck.
KK:s systertidningar Eskilstuna-Kuriren och Södermanlands Nyheter minskade också sina upplagor förra året, med 3 respektive 1,3 procent.