Det är lugnt och stilla i Däckcenters nya, stora lokaler när Kuriren kommer på besök. Men så är det inte heller högsäsong i däckbranschen. Under vår och höst, när alla ska byta till sommar- respektive vinterdäck, dubblas personalstyrkan.
Christer Andersson och Lennart Eriksson startade Däckservice i Katrineholm 1991, efter att deras dåvarande arbetsgivare Lantmännen avvecklat sin däck- och verkstadsverksamhet. Att i det läget fortsätta i egen regi var näst intill en självklarhet, säger de i dag.
Sedan dess har företaget växt. 2003 köpte de Plåtis däck, och 2009 slogs de båda bolagen ihop till ett. Och nu har de också flyttat ihop i nybyggda lokaler. Bygget påbörjades i våras, och i slutet av oktober flyttade firman in.
— Vi var ganska trångbodda tidigare. Och man vinner en del på att vara på ett ställe, säger Christer Andersson om orsaken till flytten.
För även om det kostar pengar att bygga nytt – hur mycket vill de båda ägarna inte avslöja – så blir verksamheten mer effektiv nu. Det behövs inte längre dubbla telefonabonnemang och datalicenser, till exempel.
Nu har ytan nästan fördubblats jämfört med de två gamla verkstäderna, enligt de båda ägarna.
Även arbetsmiljön har blivit bättre. I det nya däckhotellet, där kundernas däck förvaras, behöver de anställda inte längre göra några tunga lyft. Allt sköts i stället med hjälp av en truck.
Omsättningen för Däckcenter i Katrineholm, som numera ingår i kedjan Firststop, har legat mellan 14 och 15 miljoner under de senaste åren. Men målsättningen nu är att företaget ska växa.
— Vi ska köpa in ny utrustning så att vi också kan göra hjulinställningar, och vi vill försöka nå ut till åkerierna nu när vi har den nya stora hallen. Förut fick man mer eller mindre stå utomhus och jobba med stora fordon, säger Christer Andersson.
För att kunna växa måste företaget förstås hävda sig i den ganska tuffa konkurrensen, även om Christer Andersson påpekar att flera av konkurrenterna funnits länge.
— Men även bilhandlarna säljer ju däck, så visst finns det konkurrens, säger Lennart Eriksson.
Samtidigt har företaget en ganska stor fast kundkrets. En sak som ökat i popularitet är däckhotellet, det vill säga att kunderna förvarar sina däck hos däckfirman. Det gör att kunderna blir lite mindre rörliga.