Butiksägarens rop på hjälp – efter chockhyran: "Måste stänga då"

Hyresgäster i Kvarnen-gallerian sägs ha för höga hyror.
Hyresvärden ska heller inte gett gehör för deras bekymmer.
– Fortsätter det så här måste jag stänga, säger Nejem som driver en smyckesbutik i gallerian.

Enligt Nejem har kontakten med hyresvärden varit svår.

Enligt Nejem har kontakten med hyresvärden varit svår.

Foto: Vernes Rizvanovic

Katrineholm2025-05-31 01:01

Efter beskedet att Espresso house stänger sin verksamhet i centrum har Katrineholms-Kuriren kontaktat andra hyresgäster i gallerian Kvarnen för att se hur det går för butikerna. Flera berättar om höga hyror och ansträngd kommunikation med fastighetsägaren.

Nejem, som bara vill medverka med sitt förnamn, driver en smyckesbutik i gallerian. Han har haft svårt att få ekonomin att gå runt på grund av den höga hyran.

– Jag tror inte att det kommer funka, det finns inga kunder och alla kostnader runt om gör det svårt att betala hyran. I 36 år har jag kunnat driva min verksamhet, men nu är det svårt, säger han.

Han har hyrt lokalen sedan 2019, då låg hyran på runt 14 900 kronor för 50 kvadratmeter. På den senaste fakturan som tidningen fått ta del av ligger hyran för juni på 20 083 kronor. 

– Innan 2024 låg hyreshöjningen på ungefär 600 kronor per år. 2024 höjdes den med 1800 kronor och i år 1300 kronor, säger Nejem.

Framtiden är osäker för smyckesbutiken. Om inte situationen blir bättre kan det bli aktuellt att stänga butiken.
Framtiden är osäker för smyckesbutiken. Om inte situationen blir bättre kan det bli aktuellt att stänga butiken.

Han säger att han har försökt diskutera hyran med Provinsfastigheter, som äger lokalen, och pratat med fastighetschefen Carl Klingspor. Men ingen lösning har nåtts.

– Fortsätter det så här måste jag stänga. När jag ringt till Carl för att prata om hyreshöjningen har han sagt åt mig att kontakta en företagsjurist eller att ansöka om konkurs.

Det finns tomma lokaler i Kvarnen. Bland annat har ingen flyttat in efter att Kyckling kebaben flyttade till Norr.
Det finns tomma lokaler i Kvarnen. Bland annat har ingen flyttat in efter att Kyckling kebaben flyttade till Norr.

Nejem säger att två lokaler nära hans butik har stått tomma i flera år. De förra hyresgästerna flyttade, enligt honom, på grund av den höga hyran. Den lokal Espresso house lämnar efter sig tror Nejem kommer att stå tom.

– Det är synd, inte bara för gallerian. För Katrineholm, säger han.

En annan person som jobbar i en butik i gallerian, som inte vill medverka med namn, säger sig också ha höga hyror och dålig kommunikation med Provinsfastigheter.

– Kunderna klagar när vi måste höja priserna på grund av hyran. När jag försökte kontakta Provinsfastigheter fick jag ett svar efter tre månader. En annan gång fick jag inget svar alls, säger han.

Varken anställda på Lindex eller H&M ville yttra sig om hyrorna eller Provinsfastigheter.
Varken anställda på Lindex eller H&M ville yttra sig om hyrorna eller Provinsfastigheter.

H&M och Lindex, som också har butiker i gallerian, avböjer att kommentera och hänvisar tidningen till respektive presstjänst. 

Carl Klingspor, fastighetschef på Provinsfastigheter svarar på mejl att han har haft en bra dialog med sina hyresgäster.

– Jag har kontinuerligt en dialog med våra hyresgäster, så dessa påståenden förvånar mig. Vissa ärenden tar längre tid än andra att hantera, säger Carl Klingspor.

Han säger att hyrorna är ett resultat av förhandlingen mellan enskilda hyresgäster och hyresvärden. De är indexerade och justeras årligen med konsumentprisindex. Uppsägningstiden varierar mellan avtal, men han säger att branschstandard är 9 månader. Ett hyresavtal förlängs om det inte sägs upp av en av parterna.

– Parterna har gemensamt kommit överens om en viss avtalsperiod. En hyresgäst kan däremot bli uppsagd om den inte sköter sina åtaganden, säger Carl Klingspor.

Vissa lokaler sägs ha stått tomma i flera år, vad är strategin för gallerian Kvarnen?

– Vakansgraden i fastigheten är låg. För oss är det dock viktigare att vi får in rätt hyresgäst än att fylla upp vakanta lokaler.

En hyresgäst berättar att ni hänvisat till företagsjurist eller kan ansöka om konkurs för hjälp. Hur ser du på det påståendet?

– Det är inte vår roll att ha synpunkter på hur en hyresgäst ska bedriva sin verksamhet. Vi har inte insyn i våra hyresgästers verksamheter. Om någon mot förmodan frågar oss om vilka alternativ som finns att tillgå i ett specifikt ärende så försöker vi ge dem en så realistisk bild som möjligt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!