Som en följd av kriget i Ukraina Àr det inte bara höga priser pÄ brÀnsle och mat som pÄverkar svenskarna just nu. Oron för att kriget eller en omfattande kris skulle komma hit har fÄtt mÄnga att bunkra varor. Det handlar om allt frÄn konserver till stormkök.
Bengt Olsson, varuhuschef pÄ Biltema i Katrineholm, sÀger att det kommit mÄnga kunder de senaste dagarna och bokstavligt talat tömt butiken pÄ varor som Àr viktiga att ha vid krig eller kris. För att nÀmna nÄgra exempel var de större vattendunkarna samt stormköken, rödspriten och gasolköken helt slut pÄ onsdagsförmiddagen.
â Nödradioapparaterna sĂ„lde vi en hel Ă„rsranson av pĂ„ en timme. Ăven de större plastdunkarna Ă€r tvĂ€rslut, likasĂ„ pĂ„ huvudlagret. Det gĂ„r Ă„t mycket bensindunkar, ficklampor, powerbanks och batterier ocksĂ„. Under pandemin var det kaos nĂ€r sjukvĂ„rden köpte alla engĂ„ngshandskar. Nu Ă€r det privatpersoner som hamstrar, sĂ€ger Bengt Olsson.
Enligt honom jobbar personalen febrilt med att fylla pÄ varor sÄ gott det gÄr. DessvÀrre lyckas man inte fullt ut dÄ flera produkter Àr slut pÄ företagets centrallager i Halmstad.
â Vi gör allt vi kan för att fĂ„ hit varor, men vi lyckas inte alltid. Biltema har dock börjat titta pĂ„ att köpa fler produkter frĂ„n leverantörer i Europa, Ă€n vad som görs i dag. En konsekvens vi lĂ€r fĂ„ se pĂ„ grund av kriget Ă€r Ă€nnu högre priser, sĂ€ger Bengt Olsson.
PÄ Ica maxi fÄr man fortfarande hem alla varor. DÀremot kommer det inte lika stora volymer som det brukar av det som bunkras mest. Det handlar frÀmst om soppor, andra konserver, pasta och ris. De senaste dagarna har det ocksÄ gÄtt Ät mer bakprodukter Àn vanligt.
â Det beror pĂ„ ökad oro i vĂ€rlden, men i nulĂ€get har jag svĂ„rt att se att vi inte skulle fĂ„ vĂ„ra leveranser. Jag vill inte sĂ€ga att det Ă€r onödigt att köpa pĂ„ sig, men det Ă€r inte bra att föda mer oro Ă€n vad som redan finns, sĂ€ger Anna Remröd, personalchef pĂ„ Ica maxi.
Hos butiken var dock bunkringen större nÀr coronapandemin slog till.
â DĂ„ kunde varenda sort av produkterna vara slut, sĂ„ Ă€r det inte den hĂ€r gĂ„ngen. DĂ€remot handlar kunderna snabbare upp vissa varor nu Ă€n vad man gjorde innan kriget började, sĂ€ger Anna Remröd.