Brottsanmälare fick plats 80 i telefonkön

Plats 80 i kön och 20 minuters väntetid. När Per Sigurdsson ringde 114 14 för att anmäla ett brott var väntetiden lång – orimligt lång, tycker han.

Katrineholm2013-10-23 13:45

Måndagen den 14 oktober ringde Sigurdsson till polisen för att anmäla en klottervandalisering på fastigheten där han arbetar.

— Jag ringde strax efter halv nio. Jag hamnade i kön, på plats 80, med 20 minuters väntetid.

Han gav upp men provade att ringa igen efter lunch. Då fick han plats 67 i kön och utlovades 16 minuters väntetid.

— Jag hittade ett faxnummer och faxade i väg en anmälan. Men sedan på onsdagen ringde jag igen. Då var det åtta minuters väntetid, då satt jag kvar.

Först vid detta tredje försök kom han fram och kunde göra sin anmälan via telefon. På eftermiddagen fick han dessutom svar på måndagens fax.

— Då hade den personen börjat jobba. De hade inte kollat faxen mellan måndag morgon och onsdag eftermiddag.

Han är kritisk till polisens nya system, där samtal från flera län hamnar hos polisen i Skåne. Han har också framfört sin kritik till polisen.

— Det är inte bra. Det kommer att bli väldigt få anmälningar härifrån. Det kanske ser bra ut i statistiken, men det är inte få brott som begås här. Det är skrämmande.

Han undrar hur många som vill sitta i långa telefonköer när ett brott ska anmälas.

— Hur många vill sitta i kö så lång tid? Särskilt om man ringer från en mobil, då kostar det pengar.

Tidigare, säger Per Sigurdsson, var det inga problem att få tag i polisen.

— Förr hade jag ett telefonnummer till polisen i Vingåker, där jag bor. Man kunde inte ringa hela dygnet, men passade man tiderna de hade så var det aldrig några problem.

Har du varit i kontakt med Polisen på sistone? Hur gick det för dig att komma fram? Hör av dig och berätta. Lämna en kommentar här eller mejla till redaktion@kkuriren.se  

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om