Brobygge bakom vårens förseningar

April månad var ingen höjdare för de som tågpendlar. Drygt 32 procent av tågen till och från Stockholm var försenade 5 minuter eller mer.

Katrineholm2015-07-05 15:00

Den som tågpendlar till och från Katrineholm har fått stå ut med en hel del förseningar under våren. I april var 32,8 procent av tågen på morgonen och eftermiddagen på sträckan Katrineholm - Stockholm försenade 5 minuter eller mer. Detta enligt sajten tågstatistik.se, som bygger på statistik från Trafikverket och tågoperatörerna.

– Första halvan av april var jättedålig och det såg ut att bli rekord, sen hämtade det upp sig hyfsat, säger katrineholmaren Theodor Storm som driver tågstatistik.se och själv pendlar till Stockholm.

Statistiken visar att april i år var den sämsta tågmånaden sett till förseningar sedan november 2013, trots att den vanligaste boven i dramat, snön, lös med sin frånvaro. Enligt Trafikverket är den största enskilda orsaken till förseningarna arbetet med Årstabron söder om Stockholm.

– Det påverkar definitivt trafiken till och från Katrineholm, säger Bengt Olsson, kommunikationschef på Trafikverkets trafikledning.

Den 7 april var det ett tåg som stannade på fel ställe. Tåget stod stilla för länge vilket ledde till att en kontaktledning brann. En vecka senare började skräp i en tunnel vid Södra station i Stockholm brinna när rälsen slipades.

Sådana olycksfall i arbetet händer då och då, men i kombination med redan nedsatt kapacitet i och med Årstabrons avstängning blir konsekvenserna större i form av långa förseningar.

Theodor Storm är en av dem som har fått nog av förseningarna, under våren fick han ett erbjudande om jobb i Katrineholm och tackade ja, mycket på grund av pendlingsproblemen.

– Det är synd för stan att det inte fungerar bättre än vad det gör, Katrineholm överlever inte utan pendlingen, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om