Efter en anmälan från en förälder till en lågstadieelev i Katrineholms kommun har Skolinspektionen beslutat om ett föreläggande. Senast den 24 oktober ska kommunen ha sett till att utreda elevens behov av särskilt stöd och göra ett åtgärdsprogram för eleven.
Föräldern anmälde brister i barnets skolgång i januari i år. Enligt anmälan hade skolan, trots upprepade påpekanden, inte sett till så att barnet fick det stöd som krävs för att skolgången ska fungera.
Barnet har en funktionsnedsättning, som rektorn kände till redan när barnet började förskoleklass.
Kommunen skriver i sitt yttrande till Skolinspektionen att skolan inte känner igen sig i förälderns beskrivning.
Kommunen förklarar hur arbetet med eleven ser ut och framhåller att stödbehovet, enligt skolan, inte är större än andra elevers behov. Enligt kommunen har skolan också ett pågående samarbete med bland annat elevhälsa och habilitering.
Men Skolinspektionen anser inte att kommunen har gjort nog. Enligt myndigheten finns i de utredningar som är gjorda kring eleven inte tillräckligt med underlag för att förstå elevens stödbehov. Därför kritiserar Skolinspektionen kommunen.
Skolinspektionen anser att det är anmärkningsvärt att ett åtgärdsprogram för stödet gjordes först när skolan hade känt till elevens stödbehov i drygt ett år.
Dessutom pekar Skolinspektionen på brister i hur åtgärdsprogrammet är formulerat, med hänvisning till att en åtgärd ska vara konkret och möjlig att utvärdera – inte minst för elevens och föräldrarnas skull.
Bakläxan innebär att kommunen under hösten ska utreda vad eleven behöver och göra ett åtgärdsprogram som lever upp till lagar och förordningar.