Bra i luren – men sämre vid datorn

Kommunen sköter sin kontakt med medborgarna alldeles utmärkt så länge de ringer. Men när det skickas e-post är det sämre ställt.

Katrineholm2014-12-22 17:45

Den årliga mätningen av servicenivån när det gäller Katrineholms kommuns telefon- och e-postkontakter är klar. Ett undersökningsföretag har på uppdrag av Sveriges kommuner och landsting tagit kontakt med svenska kommuner via telefon och e-post. I rapporten om Katrineholms kommun framgår bland annat hur lång tid det tog att få svar på en fråga och hur bemötandet var.

– Jag är nöjd, vi har förbättrat vissa områden men har en del andra kvar att jobba med. Det här är prioriterade saker. Vi är ju till för medborgarna och inte tvärtom, säger Stefan Hellström som är enhetschef och bland annat har ansvar för kommunens växel.

Generellt sett går det att säga att kommunen blivit något bättre på telefonkontakter men något sämre på e-postkontakter jämfört med förra året. Jämfört med de andra kommunerna som kontrollerats står sig Katrineholms kommun också väl när det gäller telefonkontakter, men under medel när det gäller kontakt med sina medborgare via internet.

– Det går säkert att hitta förklaringar till det här, men vi har inte hunnit sätta oss in i siffrorna än, fortsätter Hellström.

Hur kommer ni att använda det här resultatet i framtiden?

– Det viktigaste är att vi följer upp det här med aktiviteter för att det ska bli bättre. Annars är det inte så stor mening med en sådan här undersökning, om det bara görs för sakens skull, säger Stefan Hellström.

Vad kan man förvänta sig som medborgare i en kontakt med kommunen?

– Ett snabbt och korrekt bemötande, det har vi satt upp som mål. Man ska kunna hamna hos rätt person direkt och få ett snabbt svar på en enkel fråga.

Det är inte ovanligt att bli runtskickad när man ringer större organisationer. Man kan prata med ganska många personer innan det står klart att det egentligen är någon annanstans man skulle ringt. Hur gör ni för att motverka sådant?

– Här fyller växeln en viktig funktion, det är väldigt kunnigt folk som sitter där och svarar. Vi värnar om den mänskliga kontakten och därför har vi inga talsvar. När det gäller folk som bara skickar vidare den som ringer beror det tyvärr på var man hamnar. Det kan vara den mänskliga faktorn.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om