Bilist prejade cyklist framför ögonen på vägjobbarna

Ett nytt gång- och cykelstråk byggs på Öster för att underlätta resandet och förbättra säkerheten för oskyddade trafikanter. "När vi arbetade här var det faktiskt en bilist som prejade en cyklist", säger projektledaren Jonas Akander.

Marcus Rubensson och Mikael Wasborg jobbar med att lägga marksten vid ett nytt gupp utanför sjukhusbassängen. Där ska den nya gång- och cykelbanan passera Djulögatan.

Marcus Rubensson och Mikael Wasborg jobbar med att lägga marksten vid ett nytt gupp utanför sjukhusbassängen. Där ska den nya gång- och cykelbanan passera Djulögatan.

Foto: Jimmy Persson

Katrineholm2024-10-02 11:50

Kommunens ambition är att bli Sveriges cykelvänligaste stad, vilket har varit känt sedan tidigare. För att lyckas krävs stora investeringar. Ett projekt är att bygga ett sammanhängande cykelstråk på Öster, mellan Linnévägen och lokstallarna. 

Efter sommarsemestrarna drog det fysiska arbetet i gång, vilket nu är inne i en intensiv fas. Gång- och cykelbanan ska gå genom sjukhusparken och passera bassängen på Kullbergska sjukhuset. Hela sträckan blir upplyst och asfalterad. 

– Hittills har det gått bra, även om vi har fått leda om trafiken vid sjukhusparkeringen. Annars hade det tagit längre tid. Samtidigt är det lite olyckligt att ledningsarbeten pågår på Linnévägen samtidigt, då den trafiken får passera genom vårt arbete, säger Jonas Akander. 

undefined
Jonas Akander är förhoppningsfull inför öppnandet av den nya gång- och cykelbanan senare i höst.

I korsningen mellan Östermalmsgatan och Trädgårdsgatan ansluts den nya cykelbanan till den befintliga. I andra änden, vid sjukhusets stora parkering, ansluts den nya cykelbanan till den befintliga som redan i dag går förbi Sveaparken och bort mot Linnévägen. 

Kommunens kostnad landar på cirka tre miljoner kronor. I summan ingår bland annat den nya belysningen genom sjukhusparken, trots att det är Region Sörmland som ska sköta den framåt. Det är nämligen regionen som äger marken där dessa stolpar ska stå. 

Är det nödvändigt att bygga gång- och cykelbanan?

– Vi har gjort analyser och kommit fram till att stråket är en saknad länk i cykelnätet, säger Jonas Akander. 

undefined
Östermalmsgatan är avstängd för genomfartstrafik. Gång- och cykelbanan ska ligga på höger sida.

På Djulögatan, närmare bestämt utanför sjukhusbassängen, byggs ett mindre gupp. Där ska gång- och cykelbanan passera gatan när den är färdig. Passagen ska underlätta för gångtrafikanter och cyklister att ta sig fram på ett säkert sätt. 

– Förutom övergångsställe blir det en säker cykelpassage. Det ska inte blandas ihop med cykelöverfarter, där cyklister har företräde. Vill man som cyklist ha företräde i det här fallet behöver man leda cykeln över passagen. När vi arbetade här var det faktiskt en bilist som prejade en cyklist. Ingen skadades, men det var en obehaglig upplevelse. Därför hoppas vi att det snart ska gå lite lugnare till. 

På sikt vill kommunen också bygga om busshållplatsen alldeles intill den nya passagen. Jonas Akander berättar att han gärna hade sett att det gjordes nu, men förklarar att pengarna dessvärre tog slut och att arbetet får skjutas på framtiden. 

– Vi har fått prioritera andra hållplatser, bland annat på landsbygden, säger han. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!