Kvinnan, som bor i Katrineholms kommun, köpte bilen från en firma norr om Stockholm i september 2023 för knappt 180 000 kronor. Den skulle ha vinterdäcken på och vara besiktigad vid köpet, enligt hennes överenskommelse med firman.
I maj i fjol körde kvinnan på autobahn i Tyskland, när hon noterade att den lät konstigt på en av växlarna. Hon tvingades lämna in bilen på en tysk verkstad, som gav henne en offert på över 11 000 euro, motsvarande omkring 120 000 kronor, för att byta hela växellådan, däcken och samtliga bromsskivor. Växellådan, sa den tyska verkstaden, var så trasig att den inte kunde lagas. Bromsbeläggen var så slitna att de var trafikfarliga att köra med. Dock, sa verkstaden, såg bromsskivorna bra ut utifrån, varför det kan ha missats vid besiktningen.
När bilen skar ihop i Tyskland hade kvinnan haft den i åtta månader och kört omkring 1 000 mil med den. Kvinnan ansåg att felen funnits redan vid köpet och ville lämna tillbaka bilen till firman i Sverige.
Firman sa nej. Bilen hade gått 1 360 mil efter köpet. Firman skriver att de försökte nå kvinnan flera gånger efter att hon begärt att få häva köpet, men de fick inte tag på henne.
Kvinnan anmälde därefter firman till Allmänna reklamationsnämnden, Arn. Där har beslut nu fattats, som innebär att kvinnan förlorar tvisten med bilfirman. Nämnden anser att det inte är visat att bilen hade felen när kvinnan köpte den. Säljaren har ansvar för ursprungliga fel i två år, men när det gäller bilar måste man ta hänsyn till bilens ålder och körsträcka, skriver nämnden.