Som Kuriren skrev i fredags kan ordningsbetyg i högstadiet och gymnasiet bli verklighet pÄ nytt efter att ha varit avskaffat i nÀstan 50 Är. I VingÄker var kommunens skolchef, Anders Danielsson, skeptisk och stÀllde sig frÄgande till hur det skulle fungera i praktiken. I Katrineholm stÀller sig bildningsförvaltningen avvaktande i vÀntan pÄ ett konkret beslut. Ola Stenliden, verksamhetschef för högstadiet och gymnasiet, svarar i ett mail att "frÄn förvaltningens sida tar vi inte stÀllning i frÄgor som denna förrÀn det har landat som en faktisk omstÀndighet att realisera". BildningsnÀmndens ordförande, Johan Söderberg (S), tror dock inte pÄ förslaget.
â Jag har inte hört frĂ„n vare sig personal eller elever att det hĂ€r skulle vara lösningen pĂ„ ordningsproblem i skolan. SjĂ€lv tror jag inte att det Ă€r rĂ€tt verktyg utan att det behövs andra medel för att fĂ„ studiero och trygghet i skolan.
Han tar ocksÄ upp att ju högre upp man kommer i klasserna desto fler lÀrare har eleverna. NÄgot som han menar skulle öka administrationen och komplicera betygssÀttandet.
â DĂ„ stĂ€lls det krav pĂ„ att alla lĂ€rarna i de olika Ă€mnena pĂ„ nĂ„got vis samordnar sin bild. Vem av dem ska ha ansvaret för det? Det kommer krĂ€vas ganska mycket insatser för att samla in bilden av hur eleverna sköter sig.
Johan Söderberg tycker i stÀllet att det Àr viktigare att stÀrka organisationen.
â Att vi har fler beteendevetare och speciallĂ€rare, men Ă€ven att vi kompetensutvecklar vĂ„r egen personal sĂ„ man har verktyg att hantera elever som uppvisar ett beteende som inte fungerar i skolan.