– Det är enligt förslaget som lagts fram om vad som kan vara lämpligt. Sedan är det en lång process där vi bland annat ska se hur planen passar in med den övriga bebyggelsen. Det är viktigt att vi månar om omgivningen.
Det säger Stefan Söderström, vd och arbetschef vid Formbetong anläggning AB.
Företaget äger fastigheten i Trädgårdsgatans korsning med Fågelgatan. På onsdagen var tomten föremål för bygg- och miljönämndens intresse. Politikerna beslutade då att en ny detaljplan ska upprättas för denna del av Hämplingen, som kvarteret heter.
Formbetong anläggning arbetar huvudsakligen med stora nationella infrastrukturprojekt. Katrineholmsföretaget anlägger bland annat broar, trafikplatser och värmeverk, och spelade en framträdande roll i bygget av sänktunneln för Citybanan.
Nu är företaget intresserat av att ge sig in i den lokala fastighetsbranschen; inte enbart för att bygga, utan också äga och förvalta det planerade flerbostadshuset.
– I sak kan jag inte se någon skillnad mellan detta och våra andra projekt. En byggprocess har olika beståndsdelar, oavsett om det handlar om att bygga bro, tunnel eller höghus, säger Söderström.
För kommunens del passar hörntomten som hand i handske med översiktsplanens strategi för en förtätad stadskärna. För kvarteret finns en tidigare detaljplan, fastställd 1969, som föreskriver bostäder i tre våningar.
Den ska kommunen nu ändra, eftersom Formbetongs plan är att bygga ett fem–sex våningar högt vinkelhus med gård mot Fortunagatans förlängning. Huset ska rymma upp emot 70 lägenheter.
I detaljplanarbetet ska kopplingen till kvarterets befintliga bebyggelse utredas närmare. Detsamma gäller risken för buller från industriområdet och Logistikcentrum. Ett förslag till ny detaljplan ska vara klart till oktober i år.