Från i höst finns nästan 50 förstelärare i kommunen, inklusive de 13 som var först ut förra året.
Lena Skånbeck i Björkviks skola, förstelärare för andra året, ser rollen som ett bevis för att hon och kollegerna gör ett bra jobb. Men hon tycker också att hon har börjat få en dialog med fler kolleger i kommunen.
Mikael Brolin är en av de nya utvecklingsledarna som jobbar med det systematiska kvalitetsarbetet på fritids. Han är också förstelärare på Sandbäcksskolans fritidshem. I uppdragen ingår bland annat att vara med och kartlägga alla fritidshem samt anpassa deras verksamheter till skolornas kvalitetssäkringssystem. Detta för att fritidshemmens viktiga verksamhet ska synliggöras.
– Efter 17 år på Sandbäcksskolan är det upplyftande och inspirerande att få göra detta, säger han.
Att jobbet har gett en extra skjuts av energi kan fler skriva under på. Erika Cervin, ny förstelärare på Nyhemsskolan i specialpedagogiska metoder integrerade i klassrumsundervisningen, ser stora möjligheter med sin nya roll. Både hon och Anna Ivarsson, förstelärare i Bie skola i ämnesövergripande arbetssätt och entreprenöriellt lärande, tycker att uppdraget är tydligt.
– Att vara förstelärare är att kvitto på att man duger, att man gör något bra, säger Anna Ivarsson
Dock skulle hon, liksom flera andra förstelärare, vilja ha mer tid att sätta sig in i aktuell forskning och sprida kunskap vidare till kolleger, som i sin tur också bör få tid att ta del av informationen.
Helene Lundevaller, förstelärare på Nävertorp grundsärskola i specialpedagogiska metoder integrerade i klassrumsundervisningen, hade en tydlig ingång i sitt nya uppdrag.
Hon saknade ett kartläggningssystem för läs och skriv i särskolan och ville jobba med det. När hon precis hade fått sitt nya uppdrag i juni kom Skolverket med ett sådant system. Nu jobbar hon med att få in det i verksamheterna.
Från i höst har alltså även personal på fritidshemmen och förskolorna fått nya uppdrag. Fyra utvecklingsledare på fritids och fyra i förskolan jobbar i delar av sina tjänster med att stötta kolleger och förskolechefer i kvalitetsarbetet. Det är ett initiativ som kommunen har tagit, vid sidan av de karriärtjänster som ger statsbidrag. Veronica Walderfors, utvecklingsledare för område Syd i förskolan, är glad över att inte bara skolornas utvecklingsarbete lyfts fram.
– Det är jättebra att kommunen har ett helhetstänk.