Ambulansen kunde inte dirigeras när Troya fick svårt att andas

Tänk dig att ditt nyfödda barn inte kan andas. Tänk dig att du ringer efter en ambulans, men att operatören inte hittar din adress hur noga du än förklarar. Detta var vad som hände familjen Pettersson i Ålsäter.

Katrineholm2013-03-19 05:00

Det var den 27 februari och en vanlig kväll hos trebarnsfamiljen Pettersson blev på ett ögonblick till kaos. Två månader gamla Troya fick plötsligt ryckningar, kiknade, rosslade och tuppade av. Det stod snart klart för Peter och Linda Pettersson att Troya inte fick luft.

- Man tänker ju det värsta. Att hon ska sluta andas, säger Peter Pettersson.

Han ringde 112 och drog händelseförloppet där, men blev kopplad vidare till företaget Medhelp som dirigerar ambulanser åt landstinget sedan 2011.

- Där fick jag dra allt igen. Tänk, att man ska behöva förklara sig två gånger i två instanser medan tiden går.

Operatören som skulle skicka ut en ambulans ville prompt ha gatunamnet. Men familjen bor på landet, i Fridhem, Ålsäter.

- Här finns inget gatunamn.

Sekunderna tickade. Operatören hittade inte Fridhem, berättar Peter Pettersson. Förutom adressen lämnade han sitt och Troyas personnummer. Han bad till och med operatören att söka efter bygghandeln i Ålsäter som ligger tvärs över vägen. Men förgäves.

- De sa att de var två som letade. Men de fick inte fram något.

Medan Troyas pappa väntade i telefonen, halvt panikslagen, bad han sin fru ta med dottern ut i bilen.

- Jag insåg att ambulansen inte skulle komma inom rimlig tid.

Till slut sa han till operatören att han själv skulle köra till akuten. Samtalet avslutades.

- Det var bara att köra på. Frugan ruskade på Troya i baksätet för att hålla henne vaken.

Framme på Kullbergska sjukhusets akutmottagning i Katrineholm trodde han att Medhelp hade ringt och förvarnat om att familjen var på väg in. Men så var det inte.

Troya fick komma in direkt och inhalera. Hon hade tur. Andningssvårigheterna var otäcka, men troligen ofarliga. De beror förmodligen på klen broskbyggnad, som förbättras med tiden. Men det visste varken Medhelps operatör eller Troyas mamma och pappa när det hände.

Dagen efter ville Peter Pettersson reda ut vad som hade hänt. Han fick prata med en person på Medhelp som utan problem kunde beskriva vägen till Fridhem med de uppgifter som han fick. Den personens chef skulle återkomma till familjen. Men i onsdags, två veckor efter händelsen, hade ännu ingen ringt.

Peter Pettersson vill veta om det verkligen får gå till så som det gjorde den där kvällen. Därför har han anmält händelsen till Socialstyrelsen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om