56 sålda kepsar på en dag är rekordet för 18-årige Tommy Ngos som driver sitt egna kepsföretag.
– Det var sjukt. Jag satt hela dagen och packade paket, ler Tommy Ngos när Kuriren möter upp honom på ett kafé.
Han har på det här året blivit bekant med postombudets personal när han skickar kepsar till sina kunder.
– Jag är där varje dag. De har aldrig upplevt något liknande, att någon kommit med så många paket. ICA Maxi sa en gång att det var alldeles för många. Det var max 20 paket åt gången, så jag var tvungen att gå tillbaka med 30 till Postnords stora lager.
Tommy Ngos säger det med ett skratt.
Katrineholmaren drömde redan som 14-åring om att bli företagare och entreprenör. Under en praktik i åttan stod Tommy Ngos i disken på en restaurang i stan. Där insåg han att jobbet inte var något för honom.
– Det enda jag gjorde var att kolla på klockan. Jag ville ha ett roligt jobb som jag kan leva på och som jag samtidigt kan tjäna mer pengar på än andra. Då kom jag på idén att sälja saker, säger Tommy Ngos.
Företagsidén kom alltså till långt innan han ens börjat gymnasiet.
– Jag visste att man har UF-företag i tvåan på ekonomiprogrammet, så det var en stor anledning till att jag valde det, säger han.
Tommy Ngos var ivrig med att sätta igång med sitt UF-företag och hade sedan tidigare ordnat med både Instagram och en mejladress.
– Jag tjatade länge på UF-lärarna. Jag var väl förberedd med allt, skrattar han.
Första tanken var att sälja tryckta tröjor med rhinestones och kristaller.
– Men det var både dyrare och mer jobb att köpa en maskin som kunde pressa metallen, samtidigt som man också måste hantera flera olika storlekar.
Det blev istället kepsar och företagsnamnet OneCap, då det både var billigare att importera in till Sverige och bara finns i en storlek.
– De flesta av konkurrenterna har bilder på kändisar. Det är inte så många som har städer, vilket gör mig lite annorlunda.
Största delen av motiven är på städer som Paris, London och Las Vegas, men även bilder på kändisar. Bilderna designar han och några vänner med inspiration från internet.
När det var bestämt fick han hjälp av både skolan och av kompisar med att komma igång med grunderna - E-handel, hemsidan och marknadsföring.
– Det handlar mycket om marknadsföring och att nå ut till sina kunder. Jag har gjort det genom att sprida via sociala medier och skicka kepsar till kändisar. Det har genererat mycket visningar, exponering och sälj.
Han minns än i dag första beställningen. Sedan dess har han sålt minst en keps per dag.
– Det var min kusin. Det var jättehäftigt att få första beställningen. När jag släppte hemsidan fick jag flera köp på bara några minuter. Jag blev jättechockad.
När Tommy satte igång med UF-företaget var målet att omsätta 20 000 kronor. Men när året var slut kunde han konstatera att företaget hade omsatt 300 000 kronor. Det var den stora faktorn till att han ville satsa vidare – och nu är målet ännu större med ett aktiebolag.
– Målet är att omsätta en miljon.
Hur känns det att köra ensam?
– Det är lite tufft. Jag har haft en del kompisar som inte har trott på mig och att jag inte kunde sälja kepsar för 500 kronor. Nu har de insett att det går. Det är kul att bevisa att det funkar. Jag får alla pengar själv och sedan får jag bestämma helt själv. Jag gör det på fritiden och på nätterna. Jag föredrar att vara själv.