105 550 000 kronor under 2015, 2016 och 2017. Så mycket har Samhällsbyggnadsförvaltningen fått till investeringar fördelat på olika projekt. Men när det rör 2016 och 2017 handlar det fortfarande om en inriktning som kommunfullmäktige beslutat om.
– Där kommer det att bli en ny diskussion inför 2016 och 2017. Men investeringsbudgeten för 2015 är klar, de pengarna har fullmäktige beslutat om, säger samhällsbyggnadschefen Lars Hågbrandt.
Själva investeringsbudgeten för 2015 är 18 950 000 kronor. Inriktningen är att det blir betydligt mer under de två nästkommande åren.
Hågbrandt sticker inte under stol med att han är nöjd med de medel som står till förfogande.
– Investeringsbudget ligger ungefär i nivå med hur det varit i Katrineholm tidigare. Min erfarenhet är att kommunen generellt satsar mer på sådana här frågor än många andra kommuner. Politiken vet hur oerhört viktigt det är att ha en bra och trygg stadsmiljö. Det ökar stadens attraktivitet och är avgörande för att få hit företag och nya invånare, säger han.
Den största enskilda posten är genomfartsvägen, det vill säga Stockholmsvägen, Vasavägen och Eriksbergsvägen. Här rör det sig om totalt 18 500 000 kronor under de tre åren. Men att det ska hända så mycket konkret under 2015 är knappast troligt.
– Vi håller på och skissar på att det här och vill att det ska vara en öppen process där vi kan få in idéer från allmänheten. Tanken är att genomfarten mer ska få karaktären av en stadsgata. Troligtvis behövs inte fyra körfält, vilket kanske kan ge plats åt en cykelmotorväg och nya byggnationer, säger Hågbrandt.
Ett projekt som snart kommer att dras igång är byggnationen av två gigantiska informationstavlor vid infarterna mot Katrineholm, dels från Valla och dels från Norrköping. Kostnaden blir cirka 3,5 miljon kronor. Egentligen var det tänkt att byggstarten skulle skett långt tidigare, men några överklaganden i upphandlingen satte stopp för det. Nu pekar dock allt på att byggnationen börjar i april och är klar innan semestrarna.
– Det handlar om 24 kvadratmeter stora digitala skyltar där vi kan få in olika budskap både till våra egna invånare och besökare, säger Hågbrandt.
Är inte 3,5 miljoner kronor mycket för två skyltar?
– Det finns en stor marknadsföringspotential här och dessutom gör det att vi framstår som en modern kommun.