Korgarna låg på gräset intill linbanan vid Daviken norr om Julita. Nordkalks entreprenör, som just nu arbetar med att ta ned kalklinbanan mellan Forsby och Köping, uppger i polisanmälan att korgarna fanns där i fredags. Men när arbetet började på måndagsmorgonen var korgarna försvunna.
Korgarna väger 700 kilo styck, består av järn och var på grund av vikt och otymplighet inte fastlåsta i något.
Entreprenören har den senaste tiden kört majoriteten av linbanans närmare 700 korgar till Forsby, men just vid Daviken var det en urspårning när körandet började. Därför tvingades entreprenören, Bröderna Severins återvinningsteknik från Töreboda, ta ned ett antal korgar, som efter urspårningen hängde i en klase på banan.
Parallellt med nedmonteringen fortsätter strävan att bevara kalklinbanan, världens längsta fungerande bana. I det syftet bildades i söndags en ny förening - FKFK, som står för Föreningen kalklinbanan Forsby-Köping. Sedan tidigare finns föreningen Kalklinbanans vänner, som hoppas kunna ta över en del av banan. Den nybildade föreningens syfte är att försöka bevara hela banan, men Kent Bauman, ordförande i FKFK, anser inte att stölden av fem korgar är ett hot mot banans framtid.
- Nej, inte alls. Från början fanns det 750 korgar och det har hela tiden funnits reservkorgar i Forsby. Det industrihistoriska värdet står inte och faller med enstaka korgar.
Bauman betonar att han bara kan spekulera i varför korgarna stulits, men han tror inte att det handlar om skrotvärdet, som är relativt lågt.
- Jag kan bara spekulera, men den som stjäl korgar i oländig terräng gör det nog inte för den ekonomiska vinningen, utan av andra skäl.