– För mig är balans någonting som är hållbart i längden, som gör att man inte blir skadad eller sjuk, säger den personliga tränaren, kostrådgivaren och folkhälsovetaren Therese Konstig.

Det talas ofta om att nå balans i livet och för många kan begreppet kännas luddigt. Men går man efter förklaringen i ordboken (tryckt 2009), kanske det blir lättare att applicera. Att uppnå jämviktstillståndet med de påverkande krafter som rör sig i livet, oavsett om det gäller kost, träning, jobb, vila eller aktivitet.

– Vi är väldigt stressade i dag. Vi stressas på samma sätt som vi gjorde när vi bodde på savannen och skulle fly undan lejon, men vi vilar inte på samma sätt som vi gjorde då. Vi är pressade av arbetslivet och styrda av tempot, säger Berit Landers, yogalärare, hälsoutvecklare och massör.

Artikelbild

| Berit Landers: yogalärare, hälsoutvecklare och massörLeder yogaklasser, där fokus ligger på att i en avslappnande miljö hitta lugnet för att sedan kunna ta det med sig ut i vardagen.

För henne handlar balans om glädje och motivation, och är lika föränderligt som livet i övrigt.

– Det handlar om att känna att man räcker till på alla plan. Den känslan kan bero helt på dagsformen och därför tror jag att den viktigaste nyckeln för att uppnå balans är att stanna upp och verkligen lyssna på sig själv, säger Berit Landers.

Therese Konstig menar att balans inte bara ligger i att ha en optimal kost och träning, utan i medvetandet.

– Det är många tankar man måste jobba med. Man kan ta små steg, bli medveten om vilka val man gör och varför man gör dem. Visst, man ska ha roligt, men man borde också fråga sig själv vad man behöver, säger hon.

Artikelbild

| Therese Konstig: personlig tränare, kostrådgivare och folkhälsovetareDriver löpgrupper där det inte krävs bra kondition eller förkunskaper. Fokus är på att komma i gång och att peppa varandra för att sedan kunna springa 5 kilometer

Att hitta balans i sin hälsa är sannerligen en balansgång. Med ökande ohälsa både psykiskt och fysiskt finns det tydliga saker som vi behöver. Som att äta bättre och att röra på oss mer. Samtidigt som detta även kan sätta käppar i hjulet för att just må bättre.

– Det är lätt att sätta för hög press på sig själv. Många vill att det ska gå fort och äter jättestrikt och tränar hårt och faller därför tillbaka. Att vara medveten behöver inte innebära förbud. Lagom av allt brukar kunna ge balans, skrattar Therese Konstig.

Artikelbild

En annan fälla när det kommer till att hitta balans tycker Berit Landers är att man gör saker som andra människor sagt ska få en att må bra, utan att känna efter själv.

– Vi vet oftast vad vi behöver för att må bra, om vi bara känner efter och låter oss vara i nuet. Den där hårda träningen kanske inte är så bra för just dig, om du inte njuter under tiden och om du bara gör den för att någon annan sagt det, säger hon.

Artikelbild

Olle Eriksson och Maj Reinerdal Karlsson är två av deltagarna i seniorgruppen som tränar balansövningar regelbundet.

Både hon och Therese Konstig poängterar att resan till målet är en av de viktigaste bitarna för att hitta långsiktig balans.

– Fokusera på att må bra, hitta roliga sätt att röra dig på och ta små steg mot nya rutiner, säger Therese Konstig.

Artikelbild

– Det finns inga genvägar, så vi måste njuta av vägen. Har man tålamod och är i stunden kommer man långt, säger Berit Landers.

Några som övar upp och bibehåller balansen men i detta fall mer fysiskt, är seniorgruppen som tränar två gånger i veckan i Katrineholm. Där ligger fokus på balansträning och styrka.

Artikelbild

– Jag har alltid tränat, det är det som gör att jag blir gammal antar jag. Jag kör ett till två pass i veckan, promenader varje dag. Jag har sålt bilen så att jag måste gå, säger Ulla Lundgren, 89 år och aktiv i träningsgruppen.

– Jag är trött efter passen, men jag vill ta ut mig. Jag blir nöjd med mig själv, det betyder mycket för det mentala, säger Olle Eriksson. .