ââDet finns inte ord för hur illa företaget har agerat, sĂ€ger trygghetstekniker Teddy Roswall.
à tta gÄnger tryckte en kvinna i LuleÄ förgÀves pÄ sitt trygghetslarm. Först efter fem timmar nÄdde larmet nattpatrullen. DÄ hade kvinnan redan avlidit. HÀndelsen i mitten av oktober Àr den allvarligaste av flera som intrÀffat sedan företaget Tunstall, som levererar trygghetslarm till över 150 kommuner i Sverige, uppdaterade sitt system 7 oktober, med störningar och försenade svarstider till följd.
127 kommuner i Sverige har ramavtal med Tunstall via SKL Kommentus, som Àgs av Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) och hjÀlper kommuner och regioner med inköp och ramavtal.
Ett antal har tagit kontakt med SKL Kommentus efter problemen och 127 frÄgeformulÀr ska nu skickas ut till kommunerna för att fÄ en samlad bild av situationen och hur utbrett problemet varit.
ââVi har kontakt med ganska mĂ„nga. Men vi kĂ€nner inte till alla som har upplevt problem och det Ă€r det hĂ€r som vi försöker fĂ„ rĂ€tt pĂ„ och reda ut, sĂ€ger Olof Melander affĂ€rsomrĂ„deschef för SKL Kommentus Inköpscentral.
Man utreder ocksÄ orsakerna till haveriet och vilka juridiska konsekvenser det kan bli för de kommuner som vill bryta ramavtal och kontrakt med Tunstall.
"Helt sanslöst"
Enligt P4 Ărebro har 47 kommuner i Sverige drabbats av störningar. Och problemen pĂ„gĂ„r fortfarande, trots att företaget i förra veckan gick ut med att de var lösta.
ââJag förstĂ„r ingenting. Det Ă€r helt sanslöst, sĂ€ger Teddy Roswall, trygghetstekniker i Krokom, en av de drabbade kommunerna.
ââVĂ„ra fantastiska medarbetare ute i hemtjĂ€nsten gör ett hĂ€stjobb och far runt till alla kunder och testar larmen, sĂ€ger han.
Under fredagen var svarstiden överlag nere pÄ runt tvÄ minuter, en klar förbÀttring, men pÄ en del hÄll lÄg de fortfarande pÄ runt tio minuter, och lÄngt i frÄn avtalets utlovade 30-60 sekunder, enligt Roswall.
"Det blir ju panik"
LuleÄ kommun har redan beslutat sig för att lÀmna avtalet med Tunstall, rapporterar P4 Norrbotten , Àven om det kan innebÀra extra kostnader. Samtidigt pÄgÄr en utredning gÀllande den avlidna kvinnan vars slÀktingar anmÀlt hÀndelsen som tjÀnstefel.
ââGraden av misstanke Ă€r vĂ€ldigt lĂ„g. Jag har begĂ€rt att man ska göra vissa inledande utredningsutgifter för att se om det Ă€r nĂ„got man ska gĂ„ vidare med, sĂ€ger Anna Bergström, vice chefsĂ„klagare.
Oavsett om hÀndelsen utgjort ett brott eller inte sÄ Àr oron bland anhöriga, de som anvÀnder larmen och medarbetare i de drabbade kommunerna fortfarande stor.
I LuleÄ finns nu en telefonlinje enbart för dem som har frÄgor om trygghetslarmen. I Krokoms kommun, som haft tio tillbud sedan problemen började, har telefonen gÄtt varm med samtal frÄn oroliga och en informationsfilm ska göras dÀr anhöriga uppmanas att hÄlla extra kontakt med personer i deras nÀrhet som har trygghetslarm.
ââDet blir ju panik. Jag kan inte förklara det bĂ€ttre. Det blir panik hos mig, hos hemtjĂ€nstpersonal, distriktsköterskor och alla andra som Ă€r ute och jobbar med vĂ„ra kunder, sĂ€ger Teddy Roswall.
TT har sökt Johan Lenander som inte har haft tid att kommentera saken under fredagen.
I torsdags medgav han för TV4 att problemen fortfarande inte Àr helt ÄtgÀrdade.
ââGivetvis Ă€r det olyckligt. Vi gör vĂ„rt absolut bĂ€sta för att ha sĂ„ bra svarstider som möjligt, sade han dĂ„.