SĂ„ ska de stoppa skolattackerna

Appar, checklistor, rollspel och lÄsta dörrar. Det Àr nÄgra av ÄtgÀrderna som vidtas för att stÄ redo om det vÀrsta skulle intrÀffa. Flera skolor har i Är fÄtt hantera larm om pÄgÄende dödligt vÄld.

Christine Arvidsson och Stellan Andersson, bitrÀdande rektor respektive rektor pÄ Fredrika Bremergymnasiet, i allmÀnutrymmet dÀr attentatet var tÀnkt att inledas.

Christine Arvidsson och Stellan Andersson, bitrÀdande rektor respektive rektor pÄ Fredrika Bremergymnasiet, i allmÀnutrymmet dÀr attentatet var tÀnkt att inledas.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Utbildning2021-10-07 05:30

Hans plan var att ta sig in pÄ sin gamla skola, tÀnda eld pÄ biblioteket och sedan bli ihjÀlskjuten av polis. Bara tvÄ veckor före den planerade attacken blev 21-Äringen upptÀckt, efter det att polis hade larmats till hans bostad om ett brÄk.

I mannens rum hittades bensindunkar, tryckbehÄllare med propan/butan ihopsatta med silvertejp, fyrverkerier och vapenattrapper. DÀr fanns Àven anteckningsböcker med skisser och anteckningar om att sprÀnga och anlÀgga en brand pÄ ett gymnasium.

Enligt domen som kom nÀstan ett Är senare tÀnkte han pÄ Ärsdagen för skolmassakern pÄ Columbine 1999 utföra ett attentat mot sin gamla gymnasieskola Fredrika Bremergymnasiet i Haninge. Han uppgav sjÀlv att planen inte var att skada nÄgon, i stÀllet skulle han tömma skolan genom skrÀmseltaktiker och sedan brÀnna ned biblioteket. Det skulle vara ett sÀtt att bli ihÄgkommen, enligt 21-Äringen, som fick 2,5 Ärs fÀngelse för förberedelse till grov mordbrand.

Första dagen

Uppgifterna om planerna nÄdde Christine Arvidsson första dagen som tillförordnad rektor pÄ gymnasiet.

– Polisen kom hit och begĂ€rde ritningar över lokalen hĂ€r, sĂ€ger hon.

I lokalen dĂ€r hon befinner sig denna dag sitter elever utspridda vid de runda borden. Lokalen Ă€r ett stort allmĂ€nutrymme precis vid huvudingĂ„ngen till gymnasiet, som har över 2 000 elever.

– Polisen flög med drönare hĂ€r i lokalen i samband med den tekniska undersökningen. Det skulle ske saker frĂ„n balkongen dĂ€r, sĂ€ger hon.

I mitten av rummet finns ett kafé som sÀljer smörgÄsar, dricka och frukt och lÀngs med ena vÀggen löper en trappa upp mot en balkong varifrÄn man ser ut över rummet. Mannens plan var att inleda attentatet dÀr genom att kasta en rörbomb mot torget nedanför och skjuta med lösa skott för att utrymma lokalen, och sedan bege sig till biblioteket och tÀnda eld.

Ska utbilda

SÄ fort man nÄddes av uppgifterna började man planera för personalutbildning för den hÀr typen av hÀndelser, berÀttar nuvarande rektor Stellan Andersson. Pandemin innebar att delar av det fick skjutas upp, men nÀr skolan nu helt öppnar igen ska nÀsta steg tas.

Det innefattar bland annat rollspel kring liknande situationer, sÀger han.

– Det Ă€r för att öva pĂ„ inrymning till exempel, alltsĂ„ om nĂ„got hĂ€nder och vi mĂ„ste stĂ€nga in oss. Det har vi inte haft nĂ„gon rutin för tidigare.

Fredrika Bremergymnasiet har hÀr varit "en skola som mÄnga andra", tror han.

– Vi har sĂ„ klart haft bĂ„de en kris- och handlingsplan mot hot och vĂ„ld, men det har inte utgĂ„tt frĂ„n att den hĂ€r typen av hĂ€ndelser Ă€r möjliga. Vilket samtidigt Ă€r lite underligt, för vi fĂ„r nyheter alldeles för ofta om att det sker i andra lĂ€nder, sĂ€ger han.

Även inom Sverige har det under Ă„ret rapporterats flera gĂ„nger om larm om pĂ„gĂ„ende dödligt vĂ„ld pĂ„ skolor. Det har skett i Varberg, Eslöv och senast i NĂ€ssjö.

I Varberg var pÄ det pÄ Peder Skrivares gymnasium en 25-Ärig man som den 28 januari, enligt misstankarna, tog sig in i skolan med ett vapen och skadade en person lindrigt innan han försvann dÀrifrÄn. Mannen har varit hÀktad sedan februari för bland annat förberedelse till mord och förberedelse till grov mordbrand.

– Det gick inte sĂ„ illa som det hade kunnat, sĂ€ger Varbergs gymnasiechef Tobias Ramstedt.

Bristande kommunikation

HÀndelsen har utvÀrderats och det som fungerade bra var att polis larmades snabbt.

– Mindre bra var att det fanns en otydlighet i den interna kommunikationen, hur man nĂ„r ut till alla. DĂ€r fanns brister.

Bland annat har man diskuterat en app-lösning, likt den som lanserats i Eslöv efter det att en lÀrare pÄ KÀllebergsskolan knivhöggs av en elev i augusti. Appen hjÀlper personal att snabbt kommunicera vid nödlÀgen. HÀndelsen i Eslöv har Àven fÄtt Melleruds kommun att se över beredskapen för liknande hÀndelser, vilket Ttela rapporterat om.

PÄ Peder Skrivares gymnasium i Varberg har man efter hÀndelsen upprÀttat nya checklistor för hur akuta situationer ska hanteras.

– Det ska vara vĂ€ldigt tydligt hur var och en i skolan förvĂ€ntas agera, sĂ€ger Tobias Ramstedt, som tror att skolornas medvetande kring att sĂ„dant hĂ€r kan intrĂ€ffa har ökat generellt, inte minst efter skolattacken i TrollhĂ€ttan 2015.

Bilden delas av Richard Weibull, gymnasiechef i NÀssjö, dÀr en pojke enligt misstankarna nyligen knivskar en jÀmnÄrig elev i matsalen pÄ Brinellgymnasiet.

– Helt förberedd kan man naturligtvis aldrig vara, men i viss mĂ„n var vi det. Vi har tĂ€nkt tanken, gjort vissa fysiska Ă„tgĂ€rder och bland annat infört kortlĂ€sare pĂ„ alla dörrar utom huvudentrĂ©n sĂ„ att allmĂ€nheten inte kommer in nĂ„gon annanstans, sĂ€ger Weibull.

Hur hÀndelsen hanterades av skolan utvÀrderas Ànnu, men Weibulls bild Àr att man generellt agerade rÀtt. Det inleddes snabbt livrÀddande ÄtgÀrder, lokalen utrymdes och krisgruppen kallades in, sÀger han.

UpptÀcka och förebygga

Likt vid Peder Skrivares gymnasium har man pÄ Fredrika Bremergymnasiet i Haninge sedan attentatsplanerna blev kÀnda sett ett behov av att förbÀttra möjligheten att snabbt kommunicera inom skolan vid nödlÀgen. Sedan tidigare har man Àven jobbat mycket med rent fysiska ÄtgÀrder, sÀger Christine Arvidsson, i dag bitrÀdande rektor pÄ skolan.

– Efter TrollhĂ€ttan blev det en upptrappning av kameror, man började diskutera stĂ€ngda dörrar och det hĂ€r med yttre skal, sĂ€ger hon.

Rektor Stellan Andersson tror att den hÀr typen av hÀndelser generellt Àr ett symtom pÄ att antalet vuxna i skolan har blivit fÀrre.

– Med fler vuxna blir det lĂ€ttare att upptĂ€cka, bemöta och jobba med relationer, och att göra nĂ„got Ă„t psykisk ohĂ€lsa innan en person vĂ€ljer att gĂ„ sĂ„ lĂ„ngt.

Sedan uppmÀrksamheten har skolan fÄtt dras med "ett rykte om att vara en otrygg plats för nÄgot som hade kunnat hÀnda", sÀger han. Han tror och hoppas att det kommer Àndras med tiden.

– För var dag som gĂ„r blir man pĂ„mind om att det trots allt inte har hĂ€nt, och att det hĂ€r Ă€r en vanlig skola.

Fakta: Inrymning, utrymning, utestÀngning

Varje situation av vĂ€pnat vĂ„ld i skolan Ă€r unik. ÅtgĂ€rder som i en situation kan bidra till att skydda mĂ€nniskor kanske inte fungerar i en annan. Inrymning, utrymning och utestĂ€ngning Ă€r olika Ă„tgĂ€rder som ibland visat sig fungera, det finns dock ingen Ă„tgĂ€rd som fungerar i alla lĂ€gen.

Inrymning: InnebÀr att elever och skolpersonal stÀnger in sig i klassrum eller andra skolsalar. Genom att lÄsa dörren och/eller barrikadera den blir det svÄrare för en gÀrningsperson att komma in. Metoden bidrar ofta till att förhindra att mÀnniskor kommer till skada. En avgörande faktor för hur inrymning fungerar Àr lokalernas utformning.

Utrymning: InnebÀr att elever och skolpersonal lÀmnar skolan för att söka skydd. Det kan vara en lÀmplig metod nÀr skolan av nÄgon anledning inte ger bÀsta skyddet, exempelvis pÄ grund av hur lokalerna Àr utformade. Utrymning bygger pÄ att att gÀrningspersonen inte upptÀcker de som flyr bort frÄn skolan. Det kan Àven vara den lÀmpligaste ÄtgÀrden om gÀrningspersonen anvÀnder sprÀngÀmnen, eller om elever och personal redan befinner sig pÄ skolgÄrden eller i trapphus pÄ vÀg in i skolan.

UtestÀngning: Om det vÀpnade vÄldet pÄgÄr pÄ skolgÄrden kan det vara effektivt att stÀnga dörrar till skolan, hÄlla elever och skolpersonal inomhus medan gÀrningspersonerna utestÀngs. I skolor med flera byggnader kan det ocksÄ vara möjligt att inte bara lÄsa klassrum utan ocksÄ försöka barrikadera ingÄngarna sÄ att vÄldet inte sprider sig till fler skolbyggnader.

KĂ€lla: Skolverkets stödmaterial "VĂ€pnat vĂ„ld i skolan – hur skolor kan agera om det hĂ€nder"

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!