NÀr SkÄnetrafiken med hÀnvisning till enorma förluster skÀr ner pÄ antalet turer sÄ skjuter de bara över problemet till andra delar av samhÀllet, anser Ola Brunnström, som Àr aktiv inom fackförbundet Sekos klubb PÄgatÄg.
Tillsammans med ett 50-tal kollegor frÄn skÄnsk kollektivtrafik vill han visa sin frustration över situationen. I den nya hösttidtabellen har antalet buss- och tÄgturer minskats med Ätta till tio procent.
ââDet hĂ€r inte kostnader som försvinner, man bara flyttar runt dem och man gör det pĂ„ ett sĂ€tt som samtidigt skapar en risk för vĂ„ra anstĂ€llda och vĂ„ra resenĂ€rer, sĂ€ger han till TT.
"MÄste fÄ kosta"
Han syftar bÄde pÄ stigande sjukvÄrdskostnader om ökad trÀngsel skulle leda till smittspridning och pÄ den kostnad som uppstÄr dÄ uppsagd personal inom kollektivtrafiken ska börja gÄ pÄ a-kassa.
ââDet hĂ€r mĂ„ste fĂ„ kosta pengar, det Ă€r omöjligt att det inte gör det. Om man snĂ„lar i den hĂ€r Ă€nden sĂ„ finns det en stor risk för att man ökar smittspridningen och dĂ„ kommer det att kosta i den andra Ă€nden.
Enligt SkÄnetrafikens trafikdirektör Linus Eriksson Àr trÀngsel generellt sett inte ett problem inom skÄnsk kollektivtrafik.
ââDĂ€remot har vi enstaka avgĂ„ngar och linjer som Ă€r fulla och vi förstĂ€rker med extraturer om det Ă„terkommer flera dagar i rad, sĂ€ger han till TT.
Inte i rusningstid
Att nedbantningen av trafiken skulle leda till ökad trÀngsel och smittspridning Àr fel, enligt Linus Eriksson, eftersom neddragningar inte gjorts i rusningstid utan pÄ linjer och turer med fÄ resenÀrer.
Under perioden januari till och med juli gick SkÄnetrafiken 643 miljoner kronor back jÀmfört med budget. Resandet har minskat med 40 procent.
ââVi tycker inte att det Ă€r ansvarsfullt att köra tomma bussar och tĂ„g. Vi Ă€r en del av Region SkĂ„nes ekonomi, som ocksĂ„ gĂ„r till sjukvĂ„rden, sĂ€ger Linus Eriksson.