Mörkrets intrÀde ökar riskerna i trafiken

Mörkret kryper in över Sverige, mer vilt rör sig pÄ vÀgarna och gÄngtrafikanter Àr som mest utsatta. Ansvaret för att undvika olyckor Àr delat: för fotgÀngarna gÀller det att synas, för förarna att se.

Under hösten sker mÄnga olyckor lÀngs vÀgarna. Arkivbild.

Under hösten sker mÄnga olyckor lÀngs vÀgarna. Arkivbild.

Foto: Drago Prvulovic/TT

Trafik2021-10-26 19:10

Samtidigt som löven skiftar frÄn grönt till gult till rött blir dygnen allt mörkare. Med höstens intÄg ökar antalet trafikolyckor mellan gÄngtrafikanter och fordonsförare, sÀger Rickard Cosini, kommunikationsansvarig pÄ Nationalföreningen för trafiksÀkerhetens frÀmjande (NTF).

– NĂ€r vi nu gĂ„r in i en mörkare period Ă€r det viktigt att gĂ„ende och cyklister gör vad de kan föra att synas mer. Samtidigt mĂ„ste fordonsförare anpassa hastigheten och vara mer uppmĂ€rksamma, sĂ€ger han till TT.

Farligaste perioden

För att minska risken för att bli pÄkörd bör gÄngtrafikanter och cyklister bÀra reflexer som syns frÄn alla vinklar. DÀrtill Àr det fördelaktigt att klÀ sig i ljusa eller fÀrgstarka klÀder.

– En mörkt klĂ€dd person upptĂ€cks ibland först pĂ„ 20–30 meters avstĂ„nd medan en person som bĂ€r reflex kan ses pĂ„ cirka 125 meters hĂ„ll.

De kommande mÄnaderna Àr de farligaste för oskyddade trafikanter, enligt Cosini.

– Vad gĂ€ller mörker sĂ„ Ă€r den hĂ€r perioden vi gĂ„r in i nu extra olycksdrabbad. Det beror dels pĂ„ att man Ă€r ovan vid mörkret, dels att snön inte har kommit Ă€n.

Snön bidrar till att det blir ljusare och att kontrasterna blir starkare.

– Nu nĂ€r allt Ă€r grĂ„tt och regnigt Ă€r problemet med mörker som mest pĂ„fallande.

Som förare Àr det viktigt att anpassa hastigheten och att vara extra uppmÀrksam dÀr gÄende och cyklister brukar röra sig, understryker Cosini.

Se upp för vilt

Hösten Àr ocksÄ den tid dÄ flest viltolyckor sker. Detta dÄ fler djur rör sig pÄ vÀgarna pÄ grund av mÄnga störningar i skogen under jakt och svampsÀsong.

Dessutom faller skymningen, dÄ djuren Àr aktiva, tidigare och fler bilister Àr ute pÄ vÀgarna, sÀger Heléne Lilja, kommunikationschef för Riksförbundet M Sverige, tidigare MotormÀnnen.

– Man bör vara extra uppmĂ€rksam pĂ„ vĂ€gar utan viltstĂ€ngsel. Du bör Ă€ven vidga ditt synfĂ€lt till att omfatta vĂ€gens sidoomrĂ„den. HĂ„ll utkik efter ögonreflektioner frĂ„n djur.

Vidare pekar hon pÄ vikten av att vara sÀrskilt försiktig vid skogsomrÄden med vattendrag, dÀr viltstÀngsel börjar och slutar samt vid kalhyggen.

Som förare bör du kontrollera sÄ att fordonet Àr i gott skick.

– Bra dĂ€ck Ă€r alltid viktigt, de minskar bromsstrĂ€ckan. Se till att alla lyktor fungerar och testa bromsarna, sĂ€ger HelĂ©ne Lilja.

Fakta: Reflexer

Att bĂ€ra en reflex minskar kraftigt risken att bli pĂ„körd. En bilist har ofta bara 20–30 meter pĂ„ sig att upptĂ€cka och bromsa för en fotgĂ€ngare utan reflex. Med reflex syns den oskyddade trafikanten 125 meter.

En lÄgt hÀngande reflex reflekterar Ät flera hÄll. Komplettera gÀrna reflexvÀst med hÀngreflex.

Reflexer ska vara minst 15 kvadratcentimeter för att ge tillrÀcklig reflektion. De ska vara CE-mÀrkta och bör bytas minst vart tredje Är. Reflexer i klÀder kan slitas snabbare, till exempel vid tvÀtt.

KĂ€llor: NTF och Trafikverket

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!