"Vi vet att kommunernas förutsĂ€ttningar Ă€r vĂ€ldigt olika nĂ€r det gĂ€ller förskolans kompetensförsörjning. Det beror bland annat pĂ„ statens och lĂ€rosĂ€tenas dimensionering av förskollĂ€rarutbildningen. Med den hĂ€r statistiken sĂ€tter vi fokus pĂ„ det som kommunerna sjĂ€lva kan arbeta med âfördelningen inom kommunerna", sĂ€ger Maria Caryll, sektionschef för utbildningssektionen pĂ„ SKR till organisationens hemsida.
SKR skriver att "resultatet visar pÄ stora skillnader mellan olika kommuner och förskolor" och nÀmner speciellt lÀrartÀtheten som ett sÄdant omrÄde. Enligt jÀmförelsen finns ocksÄ en nÄgot högre personaltÀthet i socioekonomiskt svagare omrÄden, men fÀrre förskollÀrare.
I en enkÀt som SKR sÀnt ut till kommunerna uppger hÀlften av de svarande att de anvÀnder en socioekonomisk modell vid fördelning av resurser till förskolan.