VÄrdbolaget Kry har erbjudit stockholmare som anvÀnder Krys app att lista sig pÄ bolagets nyöppnade vÄrdcentraler. MÄnga patienter har varit omedvetna om att det inneburit att de förlorat listningen vid sin tidigare vÄrdcentral, rapporterar Dagens Nyheter.
Hallengren sÀger till tidningen att hon "blev förbannad" nÀr hon tog del av berÀttelserna, och att det Àr upprörande att patienter har blivit av med sin fasta lÀkare.
ââMan mĂ„ste försĂ€kra sig om att regelverket kring etablering, listning, byte av lĂ€kare och vĂ„rdgivare Ă€r vĂ€ldigt tydligt. Man ska som patient inte bli överraskad. Omlistningar ska ske pĂ„ rĂ€tt sĂ€tt och jag tycker att mycket talar för att sĂ„ inte har skett i det hĂ€r fallet, sĂ€ger hon till DN.
S röstade för
Region Stockholms avtalsutskott godkÀnde Krys ansökan i maj om att öppna vÄrdcentraler i Stockholm. Socialdemokraterna fanns bland de partier som röstade för.
ââAtt se till att hela landet har möjlighet till sĂ„vĂ€l fysisk som digital vĂ„rd, det Ă€r en uppfattning som vi har, och som jag hoppas att vi Ă€r brett överens om. Men regelverket runt detta, det ansvaret tycker jag inte att man kan lĂ€gga pĂ„ nĂ„gon annan Ă€n det moderatledda styret i Stockholm, sĂ€ger Hallengren.
"Följer reglerna"
Claes Nyberg, tillförordnad presschef pÄ Kry, kommenterar Hallengrens uttalande med att bolaget följer de regler som finns.
ââKry har följt det regelverk och de riktlinjer som vi har fĂ„tt frĂ„n Region Stockholm. Vi har löpande dialog med tjĂ€nstemĂ€nnen, och de har tagit del av alla vĂ„ra flöden och vĂ„r information i förvĂ€g och kunnat ge synpunkter pĂ„ dem, sĂ€ger Nyberg till TT.
Inga Àndringar planeras
TT: Har personer listat sig i appen utan att vara medvetna om det?
ââDet Ă€r jĂ€ttesvĂ„rt att svara pĂ„ hur nĂ„gon har uppfattat det. Men nĂ€r man listar sig fĂ„r man information innan, man legitimerar sig med mobilt bank-id, och fĂ„r information i appen och pĂ„ mejl om att man har listat sig och vad det betyder, sĂ€ger Nyberg.
ââSedan Ă€r det olyckligt om nĂ„gon inte har uppfattat det.
Kry planerar inte att göra Àndringar i listningsfunktionen i appen.
ââDu frĂ„gar om vi kommer att göra specifika Ă€ndringar utifrĂ„n de senaste dagarnas debatt. DĂ„ sĂ€ger jag nej, det Ă€r inte sĂ„ vi arbetar. Vi gör löpande förĂ€ndringar utifrĂ„n den faktiska respons vi fĂ„r frĂ„n vĂ„ra patienter och i dialog med regioner och tjĂ€nstemĂ€n, sĂ€ger Nyberg.