För fÄ tar körkort för drönare

För en mĂ„nad sedan infördes ett körkort för drönare. Men hittills har bara 8 539 kort utfĂ€rdats i Sverige.
–UngefĂ€r 400 000 skulle behöva ta drönarkort i Sverige, sĂ€ger RĂ©mi Vesvre pĂ„ Transportstyrelsen till TT.

Nu krÀvs det körkort för att köra drönare. Arkivbild.

Nu krÀvs det körkort för att köra drönare. Arkivbild.

Foto: Foto: Janerik Henriksson/TT

Sverige2021-02-10 20:15

De nya reglerna, som började gÀlla inom hela EU den 1 januari, har tagits fram med anledning av en förvÀntad ökning av drönare i luftrummet.

Kortet tas genom ett digitalt prov som, enligt Transportstyrelsen, inte Àr omfattande. Det handlar om grundlÀggande kunskaper om drönarflygningens regler. Registreringen kostar 50 kronor per Är och drönarkortet kostar 130 kr. Utbildningen Àr gratis och kan laddas ner frÄn Transportstyrelsens hemsida.

Transportstyrelsen larmar

Men nu larmar myndigheten om att fĂ€rre drönarflygare Ă€n förvĂ€ntat har tagit kortet. Under den första mĂ„naden har bara 8 539 kort utfĂ€rdats.

– Vi har Ă€nnu inte de volymer som vi har önskat, sĂ€ger RĂ©mi Vesvre, ledningsstrateg pĂ„ Transportstyrelsen.

– I dag finns det cirka 600 000 piloter. MĂ„nga kommer att lĂ€gga av nu för att de tycker att det Ă€r krĂ„ngligt med ett drönarkort. Men vi har jobbat efter en hypotes att ungefĂ€r 400 000 behöver ta drönarkort, fortsĂ€tter han.

NÀrmare hÀlften av dem som har tagit drönarkort Àr mellan 40 och 59 Är gamla, vilket Transportstyrelsen tolkar som en grupp som anvÀnder drönare i sitt yrke.

– Hobbyflygarna finns framför allt i de yngre Ă„ldersgrupperna och de flyger mest i lite varmare vĂ€der. Vi tror att vi kommer att se en ökning i den mĂ„lgruppen i vĂ„r, sĂ€ger RĂ©mi Vesvre.

Lysande framtid

Han hoppas att de som tvingas ta drönarkortet förstÄr varför det Àr viktigt och att det Àr en första byggsten till en framtid dÀr drönare Àr en del av infrastrukturen.

– Drönare har en lysande framtid. Om 10–15 Ă„r kommer de att leverera tjĂ€nster och varor. De kan bryta trenden med en allt mer isolerad landsbygd som har förlorat bankkontor och postkontor. Men det förutsĂ€tter att drönarna inte krockar med varandra och att allmĂ€nheten har förtroende för de som kör drönarna, sĂ€ger RĂ©mi Vesvre.

De senaste Ären har drönare orsakat problem genom att störa annan flygtrafik, som helikoptrar och flygplan, och de har ocksÄ orsakat trafikstopp vid flygplatser. Drönare har Àven flugits över förbjudna platser som fÀngelser, slott och regeringsbyggnader.

TT: Hur kontrolleras att de som flyger drönare har körkort?

– Det blir polisen som gör det pĂ„ samma sĂ€tt som de kontrollerar att de som kör bil har körkort. Sannolikt kommer det frĂ€mst att vara aktuellt om det sker en olycka. Och om man dĂ„ inte har ett drönarkort kan man Ă„talas för att ha begĂ„tt ett brott, sĂ€ger RĂ©mi Vesvre.

Nya regler för drönare

* FjÀrrpiloter i den öppna kategorin mÄste genomgÄ utbildning och prov. Ett godkÀnt prov resulterar i ett drönarkort som gör det tillÄtet att flyga med drönare. Drönarkortet gÀller i 5 Är. Provet tar cirka 40 minuter att genomföra och vid godkÀnt resultat tilldelas man drönarkortet direkt.

* För drönare upp till 25 kilo krÀvs inga sÀrskilda tillstÄnd frÄn Transportstyrelsen utöver drönarkort och registrering sÄ lÀnge man följder de tre grundreglerna vid drönarflygning: flyga inom synhÄll, max 120 meter över marken och pÄ ett sÀtt som inte utgör en fara för andra. Dessa drönare omfattas av den öppna kategorin. DÀremot kan tillstÄnd frÄn andra krÀvas, som frÄn LantmÀteriet för spridningstillstÄnd av bild och film eller frÄn nÀrmsta flygplats för flygning inom kontrollzon.

* Om man vill flyga utom synhÄll, högre Àn 120 meter och i nÀrheten av mÀnniskor utan deras tillÄtelse eller över folksamling mÄste tillstÄnd sökas hos Transportstyrelsen. Det har ocksÄ gÀllt innan. Detta gÀller Àven drönare över 25 kilo. Högre riskflygning och tyngre drönare omfattas av ytterligare krav. TillstÄndskrÀvande flygningar delas in i den specifika eller certifierade kategorin, beroende pÄ risk för utomstÄende. SÄdana flygningar krÀver andra typer av bevis Àn drönarkort, beroende pÄ kategori.

* Registrering av drönaroperatörer för nÀstan alla drönare, ett sÄ kallat operatörs-id. En drönare ska kunna identifieras pÄ avstÄnd med operatörs-id. Det ska gÄ att faststÀlla drönarens geografiska position, höjd, hastighet och flygvÀg. Identifiering sker med hjÀlp av mÀrkning. Nya drönare ska programmeras med operatörs-id.

KĂ€lla: Transportstyrelsen

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!