LÀrarförbunden: Bra att stÀlla in proven

Skolverkets beslut att stÀlla in de nationella proven till vÄrterminen vÀlkomnas av de bÄda lÀrarförbunden.
–Det Ă€r ett klokt beslut, sĂ€ger Åsa FahlĂ©n, ordförande för LĂ€rarnas Riksförbund.

Åsa FahlĂ©n, ordförande för LĂ€rarnas Riksförbund, tycker att det Ă€r ett bra beslut att stĂ€lla in vĂ„rens nationella prov. Arkivbild.

Åsa FahlĂ©n, ordförande för LĂ€rarnas Riksförbund, tycker att det Ă€r ett bra beslut att stĂ€lla in vĂ„rens nationella prov. Arkivbild.

Foto: Anders Wiklund/TT

Skola och utbildning2020-12-15 11:25

Proven stÀlls in för att elever och lÀrare i stÀllet helt ska kunna fokusera pÄ undervisningen under vÄren, som varit starkt pÄverkad av pandemin.

Beslutet omfattar grundskolan, gymnasieskolan och vuxenutbildningen. Undantag görs för proven i Ärskurs tre i lÄgstadiet, eftersom de dÀr anses sÀrskilt viktiga för att följa elevernas lÀrande. LÀrarna i Ärskurs tre behöver dock inte rapportera in resultat till Skolverket.

Tidigt besked

Åsa FahlĂ©n tycker det Ă€r bra att beskedet kom sĂ„ pass tidigt, och jĂ€mför med hur det var i vĂ„ras nĂ€r beslutet om att stĂ€lla in proven kom i mars.

– För lĂ€rare som hade rĂ€knat med proven och tĂ€nkte att de var en viktig del var det svĂ„rt att stĂ€lla om dĂ„. DĂ€rför Ă€r det sĂ„ viktigt att man ger lĂ€rare framförhĂ„llning om man ska göra det hĂ€r stora ingripandet.

LĂ€rarförbundets ordförande Johanna Jaara Åstrand sĂ€ger att dagens besked Ă€r viktigt, och understryker att förbundet krĂ€vt att alla arbetsuppgifter som inte har att göra med direkt undervisning skulle prioriteras bort eller ned. Nationella prov till vĂ„ren hade bara lett till Ă€nnu mindre undervisningstid Ă€n vad pandemin redan lett till, sĂ€ger hon.

– De nationella proven Ă€r en stor apparat och enormt tidskrĂ€vande för varje skola, och innebĂ€r att en stor del av undervisningen försvinner för eleverna, sĂ€ger hon.

Bra att anvÀnda proven

BĂ„de Johanna Jaara Åstrand och Åsa FahlĂ©n tycker Ă€ven att beslutet att tillgĂ€ngliggöra proven för lĂ€rare och skolor som Ă€ndĂ„ vill anvĂ€nda dem Ă€r ett bra beslut.

– Smittspridningen ser ju olika ut i landet. Om man dĂ„ som lĂ€rare kan göra bedömningen att man kan fĂ„ ett rĂ€ttvisande resultat utifrĂ„n klassens förutsĂ€ttningar kan man Ă€ndĂ„ anvĂ€nda proven som en del i sin bedömning. Och det tror jag att mĂ„nga kommer att göra, sĂ€ger Åsa FahlĂ©n.

Det viktiga Ă€r att det inte blir obligatoriskt och att resultaten inte behöver rapporteras in till Skolverket, sĂ€ger Johanna Jaara Åstrand.

– Det Ă€r klokt inte bara ur arbetsbelastningssynpunkt, utan ocksĂ„ utifrĂ„n det faktum att mĂ„nga elever har hög frĂ„nvaro och mĂ„nga lĂ€rare har varit sjuka under Ă„ret. Det Ă€r bara att inse att det hĂ€r lĂ€sĂ„ret Ă€r starkt pĂ„verkat av pandemin och dess konsekvenser, sĂ€ger hon.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!