Sista chansen att enas om klimatets blinda flÀck

Tiden Àr pÄ vÀg att rinna ut för försöken att enas om nya klimatmÄl för att sÀnka utslÀppen frÄn svenskarnas konsumtion. Lyckas partierna blir Sverige först i vÀrlden.

UtslÀppen frÄn svenskarnas konsumtion gÄr under radarn i dagens klimatmÄl. Arkivbild.

UtslÀppen frÄn svenskarnas konsumtion gÄr under radarn i dagens klimatmÄl. Arkivbild.

Foto: Henrik Montgomery/TT

Politik2022-02-21 18:54

UtslĂ€pp frĂ„n konsumtion stĂ„r för runt 60 procent av de svenska utslĂ€ppen. ÄndĂ„ gĂ„r de under radarn och kallas ofta klimatarbetets blinda flĂ€ck. UtslĂ€ppen omfattas inte av de svenska klimatmĂ„len och ingĂ„r inte heller i den officiella statistiken som Sverige rapporterar in internationellt, bland annat till FN.

SÄ i svensk klimatrapportering slÀpper en familj som tar bilen till sommarstugan ut mer koldioxid Àn familjen som flyger till Thailand.

– Vi mĂ„ste hitta en strategi och styrmedel för hur vi kan fĂ„ ned vĂ„ra konsumtionsbaserade utslĂ€pp, sĂ€ger miljömĂ„lsberedningens ordföranden Emma NohrĂ©n, tidigare riksdagsledamot för Miljöpartiet.

Hur tufft?

Hösten 2020 fick beredningen uppdraget att ta fram en samlad strategi för att minska utslÀppen frÄn konsumtion. DÄ ingÄr inte bara det som konsumeras inom Sveriges grÀnser, utan ocksÄ utslÀpp som svenskar orsakar utomlands, till exempel pÄ resor eller genom import av klÀder, bilar, elektronik och andra varor och tjÀnster.

FrÄgan Àr hur tufft mÄlet ska vara. Ska man sikta pÄ netto nollutslÀpp till 2050? Ska det finnas etappmÄl pÄ vÀgen? I dag slÀpper svenskarna ut 8-9 ton koldioxid per capita och Är och frÄgan Àr om det Àr möjligt att komma ner till 1 ton per person till 2050, vilket vore i linje med Parisavtalets 1,5-gradersmÄl.

Arbetet har visat sig vara komplicerat. Inget annat land har ett konsumtionsmÄl, som gÄr att kopiera. Och partierna stÄr lÄngt ifrÄn varandra i synen pÄ hur ett mÄl ska konstrueras. NÀr miljömÄlsberedningen möts pÄ torsdag Àr det sista försöket att komma överens.

– Den stora utmaningen frĂ„n början till slut har varit hur vi mĂ€ter Sveriges globala koldioxidavtyck. Vi Ă€r fortfarande inte fullt ut eniga om det, sĂ€ger Christofer Fjellner (M).

– Och om man inte Ă€r överens om hur man mĂ€ter Ă€r det svĂ„rt att sĂ€tta mĂ„l.

Röd linje

Det som skapar mest oenighet Àr om klimatnyttan frÄn svensk export ska vÀgas in, och kunna rÀknas av, frÄn konsumtionsutslÀppen. NÄgot som de borgerliga partierna vill.

– Det finns ett problem med att bara stirra pĂ„ de konsumtionsbaserade utslĂ€ppsmĂ„tten och bortse frĂ„n vad Sverige kan bidra med genom vĂ„r export, sĂ€ger Christofer Fjellner (M).

Men för Miljöpartiet Àr det en röd linje.

– Det Ă€r ett greenwashing-mĂ„l. I vĂ€rsta fall skulle man ha ett mĂ„l som ser bra ut pĂ„ pappret, men i atmosfĂ€ren stiger utslĂ€ppen, sĂ€ger Amanda Palmstierna (MP).

– Vi vill ha ett mĂ„l i linje med Parisavtalet och baserat pĂ„ vad forskningen sĂ€ger att vi mĂ„ste göra. Om vi skulle fĂ„ till det hĂ€r blir Sverige det första landet i vĂ€rlden att sĂ€tta ett konsumtionsbaserat mĂ„l.

Beroende av andra

Dessutom Àr partierna oeniga om ifall det svenska klimatmÄlet ska ta hÀnsyn till hur mycket resten av vÀrlden lyckas minska sina konsumtionsutslÀpp.

– Om resten av vĂ€rlden inte stĂ€ller om, hur drakoniska Ă„tgĂ€rder ska vi dĂ„ vidta? sĂ€ger Rickard Nordin (C).

En del konsumtionsutslÀpp kan minskas pÄ hemmaplan, med hjÀlp av elektrifiering, Äterbruk med mera. Men om varan produceras utomlands, blir det svÄrt att rÄda över.

– Jag tror till exempel inte att vi kommer att sluta anvĂ€nda mobiltelefoner för att minska utslĂ€ppen. DĂ„ krĂ€vs det att andra lĂ€nder stĂ€ller om för att fĂ„ ned utslĂ€ppen frĂ„n dem. SĂ„ det blir svĂ„rt om vi sĂ€tter ett mĂ„l som Ă€r beroende av andras prestation, sĂ€ger Nordin.

LÄng lista

Förra Äret tog opolitiska tjÀnstemÀn pÄ beredningens sekretariat fram en lista med uppemot 200 förslag pÄ smÄ och stora ÄtgÀrder. Den listan har bantats ned rejÀlt.

Dels pÄ grund av tidsbrist, dels pÄ grund av politisk oenighet. En ledamot sÀger att ursprungslistan mest liknade en motion till Miljöpartiets kongress.

Bland förslagen som fallit finns till exempel progressiv flygskatt, alltsÄ att den som flyger ofta ska betala högre skatt, och ÄtgÀrder som siktar in sig pÄ flygbolagens bonusprogram.

Andra uppgifter har varit nÄgot enklare att hantera, Àven om man inte Àr helt i hamn dÀr heller. Som att ta fram mÄl för att minska flygets klimatpÄverkan och att analysera klimatpÄverkan frÄn offentlig upphandling.

NÀr beredningen möts för sista gÄngen i veckan Àr mÄlsÀttningen inte enbart att komma överens, utan ocksÄ att det blir en bred uppslutning med sÄ mÄnga partier bakom som möjligt.

– Det hĂ€r mĂ„ste vara nĂ„got som stĂ„r fast oavsett vilka som bildar regering nĂ€sta gĂ„ng, och gĂ„ngen dĂ€refter, sĂ€ger Emma NohrĂ©n.

Fakta: Det hÀr gör MiljömÄlsberedningen

MiljömÄlsberedningen bestÄr av ledamöter frÄn riksdagens Ätta riksdagspartier.

Den ska föreslÄ en samlad strategi för att minska klimatpÄverkan frÄn konsumtion.

Om det bedöms lÀmpligt ska mÄlsÀttningen preciseras med kvantitativa eller kvalitativa etappmÄl.

Beredningen ska Àven föreslÄ etappmÄl för flygets klimatpÄverkan, samt bereda möjligheten till etappmÄl för sjöfartens klimatpÄverkan.

En annan uppgift Àr att se över hur det klimatpolitiska ramverket kan fÄ genomslag i offentlig upphandling.

Den ska ocksÄ analysera utslÀpp frÄn export och exportens klimateffekt.

Arbetet skulle ha redovisats den 31 januari i Är, men sköts upp till den 28 februari. Nyligen förlÀngde regeringen utredningstiden med ytterligare en mÄnad. Förhandlingarna behöver dock avslutas denna vecka för att det ska finnas tillrÀckligt med tid att fÀrdigstÀlla slutdokumentet.

KÀlla: Miljödepartementet


Fakta: Sveriges klimatmÄl

Sveriges klimatpolitiska ramverk bestÄr av klimatmÄl, en klimatlag och ett klimatpolitiskt rÄd.

KlimatmÄlet slÄr fast att Sveriges utslÀpp av vÀxthusgaser ska vara netto noll senast Är 2045. DÀrefter ska de vara negativa, sÄ att det tas bort mer vÀxthusgaser frÄn atmosfÀren Àn vad som slÀpps ut.

PÄ vÀgen mot slutmÄlet finns ett antal etappmÄl.

UtslÀppen frÄn inrikes transporter, förutom inrikesflyg, ska minska med minst 70 procent senast Är 2030 jÀmfört med 2010.

NettonollutslÀpp Àr strÀvan efter att fÄ ner utslÀppen av vÀxthusgaser sÄ mycket som möjligt och kompensera det som ÀndÄ slÀpps ut med negativa utslÀpp.

Negativa utslÀpp eller minusutslÀpp uppnÄs genom att suga upp, samla in eller pÄ andra sÀtt ta hand om koldioxid som redan har slÀppts ut i atmosfÀren. Det kan handla om skogsplantering, koldioxidinlagring frÄn biobrÀnsle och infÄngning av koldioxid frÄn luften.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!