LO kritiskt mot lÀttnad i gymnasielagen

Regeringens förslag om lÀttnader i gymnasielagen i form av kortare anstÀllningstid fÄr tummen ner av LO. Det Àr ocksÄ oklart hur mÄnga som egentligen blir hjÀlpta av förslaget, enligt Migrationsverket.

LO tycker inte att det rÀcker med en anstÀllningstid pÄ ett Är. Arkivbild.

LO tycker inte att det rÀcker med en anstÀllningstid pÄ ett Är. Arkivbild.

Foto: Jessica Gow/TT

Politik2020-12-01 05:50

Regeringen vill införa flera lÀttnader i gymnasielagen. Dels handlar det om att de ensamkommande unga som omfattas av lagen ska fÄ ett Är pÄ sig att hitta ett jobb, i stÀllet för som i dag sex mÄnader.

Detta krÀver en lagÀndring som riksdagen mÄste rösta om, och i gÄr meddelade Centern, som var tungan pÄ vÄgen nÀr gymnasielagen röstades igenom 2018, att de tÀnker rösta nej.

Men regeringen vill ocksÄ Àndra hur lÄng anstÀllningstiden mÄste vara för permanent uppehÄllstillstÄnd. I stÀllet för tvÄ Är, ska anstÀllningen bara behöva strÀcka sig ett Är. HÀr rÀcker det med en förordningsÀndring, och den kan regeringen fatta beslut om sjÀlv.

"För kort tid"

Redan har förslaget varit ute pÄ remiss och tanken Àr att förordningsÀndringen ska trÀda i kraft redan nu pÄ torsdag.

Remissinstanserna fick dÀrför bara knappt fyra dagar pÄ sig att skicka in sina svar.

Den fackliga centralorganisationen LO sÀger nej till förslaget.

"LO anser inte att en tidsbegrĂ€nsad anstĂ€llning som â€œĂ€r avsedd att vara under minst ett Ă„r” pĂ„ nĂ„got sĂ€tt utgör en garant för att försörjningskravet ska anses uppfyllt", skriver ordföranden Susanna Gideonsson.

LO anser i stÀllet att det ska krÀvas ett regelrÀtt, undertecknat anstÀllningsavtal. För att försörjningskravet ska fungera som avsett anser LO dessutom att ett Ärs avtalad försörjning Àr för kort.

LO framhÄller ocksÄ risken för att personer i denna grupp blir utnyttjade i arbetslivskriminalitet kopplat till möjligheterna att fÄ uppehÄllstillstÄnd.

Oklart om fler beviljas

Migrationsverket kan inte bedöma hur mÄnga som skulle bli hjÀlpta av den föreslagna förÀndringen.

Myndigheten för ingen statistik om varför en ansökan om permanent uppehÄllstillstÄnd har avslagits och kan dÀrför inte uppskatta hur ofta det har varit just tvÄÄrskravet som har varit orsak till detta.

"Det Àr dÀrför svÄrt att sÀga om de föreslagna Àndringarna kommer att leda till att fler ansökningar om permanent uppehÄllstillstÄnd beviljas", skriver Migrationsverket i remissvaret.

I regeringens förslag sÀgs att anstÀllningen ska vara "avsedd att vara" under minst ett Är "frÄn beslutstillfÀllet" för att kravet pÄ att kunna försörja sig ska vara uppfyllt.

Dessa uttryck Àr otydliga och riskerar att öppna för frÄgor, anser förvaltningsrÀtten i Stockholm. Hur ska avsikten ha kommit till uttryck? Och frÄn vilket beslutstillfÀlle ska varaktigheten prövas?

Utvisning vÀntar

FörvaltningsrÀtten Malmö noterar ocksÄ att det i promemorian inte förs nÄgot resonemang kring vilka typer av anstÀllningar som i praktiken kan komma att omfattas med den nya förordningsÀndringen.

Förslaget om lagĂ€ndringen – som gör att de ensamkommande ska fĂ„ lĂ€ngre tid pĂ„ sig att hitta ett jobb – vĂ€ntas lĂ€ggas fram för riksdagen i vĂ„r.

Även om det skulle fĂ„ stöd i riksdagen finns en risk att mĂ„nga personer inte kommer att omfattas. De som tog sin gymnasieexamen i somras mĂ„ste med nuvarande regelverk ha hittat ett jobb innan december Ă€r slut – annars vĂ€ntar utvisning.

Fakta: LĂ€ttnaderna i gymnasielagen

Den första lÀttnaden innebÀr att det ska rÀcka med en tidsbegrÀnsad anstÀllning pÄ minst ett Är som grund för permanent uppehÄllstillstÄnd. Det krÀver en förordningsÀndring, som regeringen kan fatta beslut om sjÀlv.

Den andra lÀttnaden innebÀr att ensamkommande som omfattas av den tillfÀlliga gymnasielagen ska fÄ ett Är pÄ sig för att hitta en anstÀllning. Det krÀver en lagÀndring som riksdagen mÄste rösta om.

Den tredje lĂ€ttnaden handlar om att man ska kunna rĂ€kna in CSN-lĂ„n som inkomst för att klara försörjningskraven. Även detta krĂ€ver en lagĂ€ndring.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!