Klimatet i skuggan av plÄnboksfrÄgor

Det pratas energi och diesel som aldrig förr i valrörelsen, men mest i kronor och ören. Baksidan med flera förslag som ska mildra hushÄllens utgifter Àr att de riskerar öka utslÀppen av koldioxid.

Förtorkat solrosfÀlt i Frankrike. Landet har drabbats av flera extrema vÀrmeböljor i Är och regeringen varnar för den vÀrsta torkan pÄ lÀnge. MÄnga bönder ser nu minskade skördar. Arkivbild.

Förtorkat solrosfÀlt i Frankrike. Landet har drabbats av flera extrema vÀrmeböljor i Är och regeringen varnar för den vÀrsta torkan pÄ lÀnge. MÄnga bönder ser nu minskade skördar. Arkivbild.

Foto: Aurelien Morissard/AP/TT

Politik2022-08-29 05:30

Trots sommarens brÀnder, vÀrmeböljor och uttorkade floder i Europa, har klimatfrÄgan inte hettat till i valrörelsen.

Senast 2045 ska Sverige ha nollutslÀpp av koldioxid har riksdagen beslutat. SÄ hÀr lÄngt har utslÀppen minskat med en tredjedel sedan 1990. Tiden rinner ivÀg, manar Klimatpolitiska rÄdet i Ärets granskning av regeringens klimatpolitik.

"Oavsett vilken regering som tilltrĂ€der kommer den att behöva stĂ€lla sig frĂ„gan hur – inte om – klimatomstĂ€llningen ska kunna accelerera", skriver rĂ„det.

Dyra tider

Saftiga bensin- och dieselnotor och höga elrÀkningar kommer sannolikt att plÄga mÄnga hushÄll i vinter och partier tÀvlar nu med förslag som ska kompensera för ökade utgifter, samtidigt som inflationen gör mat och bostÀder dyrare.

Men baksidan med flera av förslagen Àr att de inte bidrar till att sÀnka koldioxidutslÀppen.

Ett exempel Ă€r att riksdagen i juni beslutade att nĂ€sta Ă„r pausa den sĂ„ kallade reduktionsplikten pĂ„ 2022 Ă„rs nivĂ„. Plikten tvingar bolagen att gradvis blanda i mer av dyrare biodrivmedel och har stor betydelse för framförallt dieselpriset – och för att reducera utslĂ€ppen frĂ„n transporter.

Enligt miljödepartementets berĂ€kningar innebĂ€r frysningen att koldioxidutslĂ€ppen ökar med 880 000 ton nĂ€sta Ă„r, jĂ€mfört med om reduktionsplikten hade rĂ€knats upp enligt plan. Det motsvarar ungefĂ€r vad tio oljeeldade Karlshamnsverk slĂ€pper ut, berĂ€knat pĂ„ förra Ă„rets siffror.

Vill gÄ lÀngre

Moderaterna och Kristdemokraterna vill gÄ lÀngre Àn sÄ. De vill EU-anpassa nivÄn frÄn dagens 30,5 procent för diesel till 6 procent. Med dagens höga drivmedelspriser tycker de inte heller att det Àr rimligt att hÄlla fast vid den beslutade ökningen av nivÄn till 66 procent pÄ diesel till 2030.

SD vill sÀnka reduktionsplikten till 5 procent för diesel, och lÄta den ligga kvar dÀr. Till skillnad frÄn de andra partierna stÄr SD inte bakom de svenska klimatmÄlen, dÀribland att minska utslÀppen frÄn transporter med 70 procent till 2030, jÀmfört med 2010. Transporter stÄr i dag för runt en tredjedel av Sveriges utslÀpp.

Ett argument som hörs för att kraftigt sÀnka reduktionsplikten Àr att Sverige ligger lÄngt över EU:s ambitionsnivÄ. Dessutom ökar försÀljningen av nya elbilar snabbt, vilket gör att flera partier tror att reduktionskurvan kan justeras ner. Energimyndigheten kommer med en ny bedömning av detta strax efter valet.

SÄ sent som förra sommaren röstade alla partier utom SD ja till att skÀrpa reduktionsplikten för att nÄ klimatmÄlen.

Strid om kÀrnkraft

MÄnga partier ser elektrifiering som nyckeln till klimatomstÀllningen. Transporter ska drivas med el och industrin ska stÀlla om sin produktion till fossilfritt. Det Àr dÀrför inte konstigt att klimatdebatten ofta hamnar i en diskussion om energislag och elproduktion.

Det hÀr Ärets valrörelse kokar ofta ner i en strid om för eller emot ny kÀrnkraft och om kÀrnkraft kontra vindkraft. M, KD, SD och L Àr överens om att de vill bygga ny kÀrnkraft vid ett regeringsskifte.

Men utslÀppen mÄste minska redan de nÀrmaste mandatperioderna för att klimatmÄlen ska nÄs. Och tillstÄnds- och byggprocesser för ny elproduktion tar tid. Det gÀller havsbaserad vindkraft, och Ànnu mer för ny kÀrnkraft.

Satsa pÄ ny teknik

Flera partier vill ocksÄ satsa pÄ nya tekniker, för att fÄ ner utslÀppen. Till exempel smÄ, modulÀra reaktorer, som Àr billigare och snabbare att bygga Àn vanliga kÀrnkraftverk. Vattenfall har startat en förstudie, och om den visar sig lönsam, kan en första SMR-reaktor vara i drift i början av 2030-talet.

Flera partier vill Àven satsa pÄ att fÄnga in och lagra koldioxid, sÄ kallad bio-CCS. En teknik som sannolikt kommer att behövas framöver nÀr utslÀppen ska vara negativa. Men Àn sÄ lÀnge anvÀnds inte bio-CCS i stor kommersiell skala och frÄgan om permanent lagring av svenska utslÀpp mÄste ocksÄ lösas.

Fakta: SÄ tycker partierna i klimatfrÄgan

1. Vill ni införa ett stopp för försÀljning av nya bensin- och dieselbilar?

S: Ja, till 2030, undantag för laddhybrider. Beslut bör tas pÄ EU-nivÄ.

MP: Ja, till 2025.

V: Ja, frÄn 2025.

C: Ja, frÄn 2030, med vissa undantag.

SD: Nej.

M: Ja, till 2030.

KD: Nej, marknaden sköter det bÀttre sjÀlv.

L: Ja, frÄn 2035, dÄ det verkar möjligt att enas i EU.

2. Vill ni förÀndra reduktionsplikten?

S: Viktigt styrmedel för att fÄ ned utslÀppen. InvÀntar kontrollstation i september.

MP: Ja, öka nivÄn till 94 procent reduktion pÄ bensin och diesel till 2030.

V: Ja, bör sÀnkas. Tar stÀllning till lÀmplig nivÄ nÀr Energimyndigheten presenterat nytt underlag.

C: Ja, genom att sÀnka skatten pÄ biodrivmedel. SÄ att priset vid pump sÀnks utan att öka utslÀppen.

SD: Ja, bör begrÀnsas kraftigt till 2 procent pÄ bensin och 5 procent pÄ diesel, Ànda till 2030.

M: Ja, sÀnk till sex procent pÄ diesel.

KD: Ja, sÀnk till 6 procent pÄ diesel och 2 procent pÄ bensin.

L: Troligen kan nivĂ„er justeras ner framöver – elektrifiering gĂ„r snabbare Ă€n berĂ€knat.

3. Behöver svenskar flyga mindre?

S: Flygets klimatpÄverkan mÄste minska.

MP: Ja, frÀmst de som flyger riktigt mycket.

V: Ja. Vill göra det lÀttare och billigare att vÀlja tÄg.

C: Ja. Vissa flygresor kan exempelvis ersÀttas med digitala möten.

SD: Nej, mÄste vara upp till mÀnniskor att sjÀlva avgöra hur de vill resa.

M: Nej. UtslÀpp kan minskas genom elektrifiering och biodrivmedel.

KD: Vissa kan sÀkert flyga mindre, men fokus ska vara pÄ att minska utslÀppen.

L: Nej. Problemet Àr flygets utslÀpp, inte att mÀnniskor reser.

4. Ska priserna för kollektivtrafik sÀnkas?

S: Avgiftsfri kollektivtrafik för ungdomar under sommaren. Utred att göra den gratis hela Äret.

MP: Ja, mÄste bli mycket billigare. Ska inte vara en klassfrÄga.

V: Ja, vill sedan lÀnge ha statlig medfinansiering för bÀttre och billigare kollektivtrafik.

C: Viktigast att bygga ut kollektivtrafiken, sÄ att det blir ett alternativ i hela landet.

SD: En frÄga för respektive region och kommun, eftersom de Àr huvudmÀn för kollektivtrafiken.

M: Priser avgörs av respektive region utifrÄn lokala förutsÀttningar, men vi ser gÀrna prisvÀrd kollektivtrafik.

KD: Nej, Àr redan kraftigt subventionerad. Höga drivmedelspriser ger nu incitament att Äka kollektivt för de som kan.

L: Är emot generella sĂ€nkningar. Öka tillgĂ€nglighet, punktlighet och driftsĂ€kerhet.

5. Behöver medborgarna göra mer för att stÀlla om?

S: Politiken ska underlÀtta för mÀnniskor att kunna ta klimatansvar i vardagen.

MP: Politiken mÄste visa vÀgen och leda. Allas liv kommer att pÄverkas.

V: Politikens ansvar att göra det möjligt att stÀlla om. Bra att minska sin klimatpÄverkan, men det rÀcker inte.

C: Politiken mÄste göra det billigare och lÀttare för mÀnniskor att göra klimatsmarta val.

SD. Vi delar inte problembeskrivningen att svenskar behöver göra mer för att minska klimatpÄverkan.

M: VÄrt mÄl Àr att minska utslÀppen, inte att förÀndra mÀnniskors liv. Vill göra det enkelt för mÀnniskor att göra rÀtt.

KD: Alla behöver göra sin del, men för att nÄ de stora skillnaderna behövs förÀndringar pÄ samhÀllsnivÄ.

L: Klimatarbetet görs av medborgarna, men politiken skapar förutsÀttningarna.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!