Trots sommarens brÀnder, vÀrmeböljor och uttorkade floder i Europa, har klimatfrÄgan inte hettat till i valrörelsen.
Senast 2045 ska Sverige ha nollutslÀpp av koldioxid har riksdagen beslutat. SÄ hÀr lÄngt har utslÀppen minskat med en tredjedel sedan 1990. Tiden rinner ivÀg, manar Klimatpolitiska rÄdet i Ärets granskning av regeringens klimatpolitik.
"Oavsett vilken regering som tilltrĂ€der kommer den att behöva stĂ€lla sig frĂ„gan hur â inte om â klimatomstĂ€llningen ska kunna accelerera", skriver rĂ„det.
Dyra tider
Saftiga bensin- och dieselnotor och höga elrÀkningar kommer sannolikt att plÄga mÄnga hushÄll i vinter och partier tÀvlar nu med förslag som ska kompensera för ökade utgifter, samtidigt som inflationen gör mat och bostÀder dyrare.
Men baksidan med flera av förslagen Àr att de inte bidrar till att sÀnka koldioxidutslÀppen.
Ett exempel Ă€r att riksdagen i juni beslutade att nĂ€sta Ă„r pausa den sĂ„ kallade reduktionsplikten pĂ„ 2022 Ă„rs nivĂ„. Plikten tvingar bolagen att gradvis blanda i mer av dyrare biodrivmedel och har stor betydelse för framförallt dieselpriset â och för att reducera utslĂ€ppen frĂ„n transporter.
Enligt miljödepartementets berÀkningar innebÀr frysningen att koldioxidutslÀppen ökar med 880 000 ton nÀsta Är, jÀmfört med om reduktionsplikten hade rÀknats upp enligt plan. Det motsvarar ungefÀr vad tio oljeeldade Karlshamnsverk slÀpper ut, berÀknat pÄ förra Ärets siffror.
Vill gÄ lÀngre
Moderaterna och Kristdemokraterna vill gÄ lÀngre Àn sÄ. De vill EU-anpassa nivÄn frÄn dagens 30,5 procent för diesel till 6 procent. Med dagens höga drivmedelspriser tycker de inte heller att det Àr rimligt att hÄlla fast vid den beslutade ökningen av nivÄn till 66 procent pÄ diesel till 2030.
SD vill sÀnka reduktionsplikten till 5 procent för diesel, och lÄta den ligga kvar dÀr. Till skillnad frÄn de andra partierna stÄr SD inte bakom de svenska klimatmÄlen, dÀribland att minska utslÀppen frÄn transporter med 70 procent till 2030, jÀmfört med 2010. Transporter stÄr i dag för runt en tredjedel av Sveriges utslÀpp.
Ett argument som hörs för att kraftigt sÀnka reduktionsplikten Àr att Sverige ligger lÄngt över EU:s ambitionsnivÄ. Dessutom ökar försÀljningen av nya elbilar snabbt, vilket gör att flera partier tror att reduktionskurvan kan justeras ner. Energimyndigheten kommer med en ny bedömning av detta strax efter valet.
SÄ sent som förra sommaren röstade alla partier utom SD ja till att skÀrpa reduktionsplikten för att nÄ klimatmÄlen.
Strid om kÀrnkraft
MÄnga partier ser elektrifiering som nyckeln till klimatomstÀllningen. Transporter ska drivas med el och industrin ska stÀlla om sin produktion till fossilfritt. Det Àr dÀrför inte konstigt att klimatdebatten ofta hamnar i en diskussion om energislag och elproduktion.
Det hÀr Ärets valrörelse kokar ofta ner i en strid om för eller emot ny kÀrnkraft och om kÀrnkraft kontra vindkraft. M, KD, SD och L Àr överens om att de vill bygga ny kÀrnkraft vid ett regeringsskifte.
Men utslÀppen mÄste minska redan de nÀrmaste mandatperioderna för att klimatmÄlen ska nÄs. Och tillstÄnds- och byggprocesser för ny elproduktion tar tid. Det gÀller havsbaserad vindkraft, och Ànnu mer för ny kÀrnkraft.
Satsa pÄ ny teknik
Flera partier vill ocksÄ satsa pÄ nya tekniker, för att fÄ ner utslÀppen. Till exempel smÄ, modulÀra reaktorer, som Àr billigare och snabbare att bygga Àn vanliga kÀrnkraftverk. Vattenfall har startat en förstudie, och om den visar sig lönsam, kan en första SMR-reaktor vara i drift i början av 2030-talet.
Flera partier vill Àven satsa pÄ att fÄnga in och lagra koldioxid, sÄ kallad bio-CCS. En teknik som sannolikt kommer att behövas framöver nÀr utslÀppen ska vara negativa. Men Àn sÄ lÀnge anvÀnds inte bio-CCS i stor kommersiell skala och frÄgan om permanent lagring av svenska utslÀpp mÄste ocksÄ lösas.