Estoniauppgifter ska granskas i Estland

Estland har beslutat att inleda en preliminĂ€r bedömning av de nya uppgifterna om Estonias förlisning. Även svenska Statens haverikommission och Olycksutredningscentralen i Finland kommer att bistĂ„ i bedömningen.

Bild ur ny dokumentÀrserie pÄ ett hÄl i skrovet pÄ Estonia, som sjönk 1994. HÄlet Àr enligt uppgifterna i dokumentÀrserien fyra meter högt och har tidigare delvis ha legat dolt mot sjöbottnen. Bilden tagen av en dykrobot.

Bild ur ny dokumentÀrserie pÄ ett hÄl i skrovet pÄ Estonia, som sjönk 1994. HÄlet Àr enligt uppgifterna i dokumentÀrserien fyra meter högt och har tidigare delvis ha legat dolt mot sjöbottnen. Bilden tagen av en dykrobot.

Foto: DPLAY/TT

Olyckor, katastrofer2020-10-02 14:15

Jonas BÀckstrand, stÀllföretrÀdande generaldirektör pÄ Statens haverikommission, ser positivt pÄ beskedet frÄn den estniska haverikommissionen.

– NĂ€r det kommer fram nya uppgifter av den hĂ€r karaktĂ€ren Ă€r det naturligt att man bör granska, vĂ€rdera och bedöma uppgifterna, sĂ€ger han.

TT: Vad kommer er roll att vara i bedömningen?

– Det hĂ€r Ă€r en vanlig samarbetsform för haverikommissioner pĂ„ sjösidan och det innebĂ€r att övervĂ€ganden och vĂ€rderingar av uppgifterna görs av alla tre tillsammans, sĂ€ger Jonas BĂ€ckstrand.

Dykningar inte aktuellt

I ett pressmeddelande skriver haverikommissionen att syftet med den preliminÀra bedömningen Àr att ta stÀllning till om de nya uppgifterna ger anledning att ompröva slutsatserna som gjordes frÄn den gemensamma haverikommissionen (JAIC) 1994.

Man ska ocksĂ„ jĂ€mföra nya faktauppgifter med slutrapporten som kom 1997 – dĂ€r den viktigaste slutsatsen var att fĂ€stena och lĂ„sen till Estonias bogvisir var underdimensionerade och att stora mĂ€ngder vatten dĂ€rför forsade in pĂ„ bildĂ€ck – samt bedöma om ytterligare utredningsĂ„tgĂ€rder bör vidtas.

– Men det Ă€r för nĂ€rvarande inte aktuellt med nĂ„gra nya dykningar, sĂ€ger BĂ€ckstrand.

Estoniaförlisningen har aktualiserats i samband med att en ny dokumentÀrserie slÀpptes tidigare i veckan. DÀr syns ett stort hÄl i Estonias skrov som Àr runt fyra meter högt och tidigare har legat dolt mot sjöbotten.

Estlands tidigare statsÄklagare och Estoniautredare Margus Kurm sade nyligen att han utifrÄn dessa nya uppgifter tror att fartyget Estonia förliste pÄ grund av en kollision med en ubÄt.

Regeringen positiv

Men det Àr en teori som Jonas BÀckstrand inte vill kommentera.

– Jag vill inte göra nĂ„gra som helst spekulationer eller vĂ€rderingar vad gĂ€ller olika teorier. Uppgifterna Ă€r sĂ„dana att de bör granskas och vĂ€rderas. En del i arbetet Ă€r att försöka komma fram till rimliga förklaringar och vilka möjligheter som finns att gĂ„ vidare för att finna lösningar, sĂ€ger han.

Det finns ingen spikad tidsram för den preliminÀra bedömningen. Enligt Jonas BÀckstrand lÀr det röra sig om flera mÄnader.

– Mer Ă€n sĂ„ kan jag inte sĂ€ga. Det fĂ„r ta den tid det tar, sĂ€ger han.

FrÄn den svenska regeringens sida ser man positivt pÄ att en preliminÀr bedömning inleds.

”Vi vĂ€lkomnar att Statens haverikommission idag har accepterat frĂ„gan frĂ„n den estniska expertmyndigheten om att de tre expertmyndigheterna i Estland, Finland och Sverige ska göra en preliminĂ€r bedömning av de nya uppgifterna", sĂ€ger inrikesminister Mikael Damberg (S) i en skriftlig kommentar.

Fakta: Estoniakatastrofen

Estoniakatastrofen intrÀffade för 26 Är sedan, under natten till den 28 september 1994. FÀrjan lÀmnade hamnen i Tallinn kvÀllen före men kantrade knappt halvvÀgs till Stockholm och sjönk pÄ mindre Àn en timme.

852 mÀnniskor omkom i katastrofen. 137 personer rÀddades.

Den internationella haverikommissionen överlÀmnade sin slutrapport i december 1997. Den viktigaste slutsatsen var att fÀstena och lÄsen till Estonias bogvisir var underdimensionerade. Estonia kantrade till följd av att stora mÀngder vatten forsade in pÄ bildÀck.

Krav har tidigare kommit frÄn överlevare, anhöriga och andra engagerade personer om att vraket mÄste undersökas för att hitta en förklaring till att fÀrjan sjönk sÄ snabbt.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!