I vĂ€ntan pĂ„ att de sista synliga utslĂ€ppen frĂ„n gasledningen i Ăstersjön ska upphöra för att kunna genomföra en brottsplatsundersökning finns Ă€ven frĂ„gan om reparationen. Kommer rören gĂ„ att laga och finns politisk vilja till en fortsatt förbindelse med Ryssland?
Bara dagar efter det att lÀckorna upptÀcktes rapporterade den tyska tidningen Tagesspiegel uppgifter om att landets sÀkerhetsmyndigheter fruktade att de drygt 120 mil lÄnga ledningarna aldrig mer kommer att kunna tas i bruk.
Fylls rören upp av det brĂ€ckta vattnet frĂ„n Ăstersjön kan det leda till korrosion och rost i en omfattning som gör skadorna permanenta.
Men enligt Hans Iver Lange, senior rÄdgivare pÄ Sintef och expert pÄ brottmekanik och utveckling av bland annat undervattensledningar, ska det mycket till för det ska gÄ sÄ pass lÄngt.
ââI utgĂ„ngslĂ€get ska det vara relativt enkelt att reparera ledningen om man förbereder sig pĂ„ rĂ€tt sĂ€tt, sĂ€ger han.
ââSĂ„ lĂ€nge det Ă€r naturgas i röret och det finns ett övertryck sĂ„ Ă€r insidan skyddad frĂ„n större korrosionsskador.
Flera skydd mot korrosion
Undervattensledningar har i grunden flera skydd mot just korrosion. UtanpÄ finns bland annat sÄ kallade offeranoder, mindre Àdel metall som tar smÀllen, utplacerade med jÀmna mellanrum. Enligt Hans Iver Lange ger det troligtvis ett skydd Àven för rörets insida.
ââGĂ„r ledningen tom pĂ„ gas och stora delar av röret fylls av saltvatten och blir stĂ„ende i mĂ„nga Ă„r, sĂ„ att det skyddet förbrukas och röret fĂ„r ett kraftigt korrosionsangrepp â dĂ„ har det gĂ„tt sĂ„ lĂ„ngt att röret inte gĂ„r att reparera, sĂ€ger Hans Iver Lange.
ââMen det Ă€r lĂ„ngt fram i tiden. Jag kĂ€nner inte till designen pĂ„ just Nord Stream sĂ„ exakt hur lĂ„ng tid det tar dĂ€r Ă€r jag osĂ€ker pĂ„, pĂ„pekar han.
Innan en reparation kan inledas krÀvs först en rejÀl utvÀrdering av hur stora skadorna Àr och hur mycket av röret som behöver kapas för att ersÀtta med nytt material.
Bygger en undervattenskammare
En fördel Àr att lÀckorna pÄ Nord Stream ligger pÄ omkring 70 meters djup vilket Àr relativt grunt i sammanhanget. Det gör att reparationen kan ske med assistans av dykare, för det Àr pÄ botten som en lagning kommer att ske, menar Hans Iver Lange.
ââNĂ€r röret Ă€r sĂ„ stort och skalet Ă€r sĂ„ tungt ska det vĂ€ldigt lite till för att det ska ge vika och orsaka fler hĂ„l. DĂ€rför repareras det med svetsning pĂ„ havets botten.
För en sÄdan operation kommer det att krÀvas flera specialverktyg anpassade för storleken pÄ Nord Streams bÄda rör, som omgÀrdas av tjocka lager stÄl och betong. Innan svetsningen inleds monteras en undervattenskammare runt röret.
ââSedan tömmer man kammaren pĂ„ vatten innan man börjar svetsa. Det blir som ett luftrum runt röret, sĂ€ger Hans Iver Lange.
FrÄgan som kvarstÄr Àr dock om de bÄda gasledningarna tillÄts att lagas. Enligt internationella regler kan det krÀvas en ny ansökan till bÄde den svenska och danska regeringen för att göra större reparationer inom lÀndernas respektive ekonomiska zon.
Enligt Nord Stream, med ryska Gazprom som majoritetsÀgare, vÀntar man fortfarande pÄ tillstÄnd för att undersöka lÀckorna.