Ilska mot resebolag efter sena utbetalningar

Tiotusentals semesterresor blev aldrig av nÀr UD beslutade om total avrÄdan frÄn icke nödvÀndiga utlandsresor. Resebolagen lovade full Äterbetalning till alla kunder som inte ville boka om. Nu har fem veckor gÄtt och mÄnga har fortfarande inte sett röken av nÄgra pengar. Och frustrationen vÀxer bland kunderna.

MÄnga svenskar har fÄtt stÀlla in sin planerade solsemester nÀr coronaviruset lamslagit stora delar av vÀrlden. Arkivbild.

MÄnga svenskar har fÄtt stÀlla in sin planerade solsemester nÀr coronaviruset lamslagit stora delar av vÀrlden. Arkivbild.

Foto: Jonas Ekströmer/TT

Livsstil & fritid2020-04-19 07:25

"Helvetes kul om ni betalar tillbaka.. skulle skett senast förra veckan men inget Ă€nnu...". "För min del Ă€r det nu en mĂ„nad sedan jag avbokade. Är ni verkligen pĂ„ gĂ„ng med Ă„terbetalningar?". "Har nĂ„gon fĂ„tt betalt Ă€nnu, vi har vĂ€ntat snart i fem veckor????".

Efter utrikesdepartementets unika avrÄdan frÄn samtliga utrikesresor i spÄren av coronaviruset den 14 mars har resejÀttarna Ving, Tui och Apollo lovat att Äterbetala eller erbjuda ombokning för alla kunder som berörs av avrÄdan, som nu strÀcker sig till den 15 juni.

Men att lyckas hÄlla kravet om att Äterbetala resan inom tvÄ veckor som paketreselagen förordar har visat sig vara svÄrt, och pÄ resebolagens Facebooksidor Àr det nu mÄnga som vÀdrar sin frustration över den utdragna tiden.

Speciella omstÀndigheter

Men till och med HallÄ konsument, som erbjuder oberoende vÀgledning genom Konsumentverket, skriver att man bör vara beredd pÄ att det kan dröja lite lÀngre tid "med tanke pÄ de speciella omstÀndigheter som rÄder nu".

– Det har tagit betydligt lĂ€ngre tid Ă€n de tvĂ„ veckor som vi brukar hĂ„lla oss till, men det Ă€r ett sĂ„dant tryck, sĂ€ger Fredrik Henriksson, kommunikationschef pĂ„ Ving.

– Vi har ungefĂ€r 100 000 resor vi ska Ă„terbetala nu.

För hela branschen uppskattar han att det handlar om cirka en halv miljon resor. NÀr mÄnga bokar av samtidigt behandlar man Àrendena i tur och ordning frÄn avbokningsdagen, sÀger han.

– Sedan betar man av dem successivt sĂ„ snabbt det gĂ„r. Men vi Ă€r ett begrĂ€nsat antal mĂ€nniskor och det Ă€r ett extremt tryck. Men nu hoppas vi kunna komma i gĂ„ng snabbare, vi ökar upp bemanningen sĂ„ vi kan öka hastigheten.

"Pengarna kommer"

Hur mÄnga man Àn sÄ lÀnge har hunnit betala tillbaka vet han inte, men det Àr "vÀldigt mÄnga kvar".

– Vi beklagar att det tar lĂ€ngre tid Ă€n normalt, men kunderna behöver inte vara oroliga. Pengarna kommer att betalas ut.

Samma budskap ges av Apollo och Tui.

– Vi har pĂ„börjat utbetalningar, men det tar tid. Det Ă€r manuella processer som krĂ€vs för att betala tillbaka varje kund. DĂ€rför har inte alla kunder fĂ„tt betalt Ă€nnu, men det kommer de att fĂ„, sĂ€ger Annica Smith, marknadschef pĂ„ Apollo.

Fortsatt har Apollo cirka 30 000 resor kvar att hantera, och arbetet sker sĂ„ fort det bara gĂ„r, sĂ€ger hon.

– Men vi hoppas pĂ„ kundernas förstĂ„else för att det tar tid och tackar för deras tĂ„lamod.

Extremt lÀge

Även Isabella Gharehdaghi vid Tui:s pressavdelning försĂ€krar att alla kunder som berörs av UD:s avrĂ„dan kommer fĂ„ pengarna tillbaka.

"Vi förstÄr att vÄra kunder kÀnner sig frustrerade men vill understryka att de ska kÀnna sig trygga med att de kommer att fÄ sin Äterbetalning Àven om det dröjer", sÀger hon i en skriftlig kommentar till TT.

Likt Apollo behandlar Tui varje Àrende utifrÄn planerat utresedatum, sÀger Isabella Gharehdaghi:

"Men pÄ grund av det extrema lÀget sÄ ligger vi efter i det arbetet".

Fakta: Resor och coronaviruset

Sedan 14 mars avrÄder UD frÄn alla icke nödvÀndiga resor till alla lÀnder. Anledningen Àr spridningen av coronaviruset sars-cov-2 samt den osÀkra och förÀnderliga situationen runt om i vÀrlden. AvrÄdan gÀller till 15 juni 2020 och dÀrefter ska en ny bedömning göras.

Om du Àr utomlands rekommenderar UD att du skriver upp dig pÄ den sÄ kallade svensklistan dÀr du kan lÀmna uppgifter om var du befinner dig och hur du kan kontaktas. Detta möjliggör för UD samt ambassaden att kontakta dig vid en krissituation. Uppgifterna sparas under en period som du uppger sjÀlv, men max i ett Är.

Du kan skriva upp dig pÄ svensklistan pÄ hemsidan Sweden Abroad, eller via appen Resklar. Via appen kan du Àven hÄlla dig uppdaterad om vad som gÀller pÄ platsen du befinner dig, och UD kan kontakta dig med information om exempelvis möjliga transporter.

ResenÀrer som har för avsikt att ÄtervÀnda till Sverige inom en relativt snar framtid bör övervÀga att göra det sÄ snart som möjligt, menar UD.

I och med UD:s avrÄdan har mÄnga researrangörer stÀllt in alla resor fram till 15 juni. Om du har bokat en paketresa omfattas du av paketreselagen som innebÀr att du som resenÀr har rÀtt att fÄ pengarna tillbaka om resan Àndras pÄ ett vÀsentligt sÀtt. Detta gÀller exempelvis om resan blir avkortad eller instÀlld.

KÀlla: UD, HallÄ Konsument

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!