Det Àr brittiska forskare som undersökt hur kundernas shoppingvanor pÄverkades av att butikerna bytte plats pÄ olika varor. Ganska mycket Àr svaret.
Totalt ingick 185 butiker i Storbritannien i studien, som genomfördes 2019. Sju veckor före pÄsken gjordes förÀndringar i hur vissa varor placerades i 34 av dessa butiker. Bland annat togs strategiskt placerade fristÄende hyllor med pÄskgodis bort. Produkterna fanns kvar i butiken men inte nÀra kassan eller andra centrala platser.
21 kilo godis mindre
Ăvriga butiker körde pĂ„ som vanligt med vĂ€l synlig placering av pĂ„skgodis. NĂ€r försĂ€ljningen i butikerna jĂ€mfördes med motsvarande period föregĂ„ende Ă„r syntes en tydlig skillnad, enligt resultaten som publiceras i tidskriften Plos Medicine.
I de butiker som hade godiset pÄ en mer undanskymd plats ökade försÀljningen av dessa med fem procent. I övriga ökade den med 18 procent.
Minskningen av godisförsÀljningen var likartad oavsett i vilken typ av socioekonomiskt omrÄde butiken lÄg i.
Mer nyttigare chips
I en annan studie lÀt forskarna placera chips med lÀgre fettinnehÄll intill vanliga chips i vissa butiker. I dessa butiker minskade försÀljningen av vanliga chips med 24 procent jÀmfört med innan.
NÀr kakor med lÀgre kaloriinnehÄll placerade bredvid vanliga kakor minskade försÀljningen av vanliga kakor med 4 procent. Samtidigt steg försÀljningen av lÄgkalorikakor med 18 procent.
Forskarna bakom studien skriver i en kommentar att deras studie Àr relevant eftersom tidigare försök som gjorts för att Àndra folks konsumtionsmönster ofta handlat om att öka försÀljningen av nyttigare livsmedel medan deras pekar mot att det gÄr att minska försÀljningen av onyttigare livsmedel. En utmaning Àr att det ska samspela med butikskedjornas mÄl om ökad försÀljning.
Svagheter med studierna Àr att butikerna inte lottades till vilken placering av livsmedel de skulle tillhöra och att det inte gÄr att veta sÀkert att butikerna strikt följde den överenskomna produktplaceringen.