Sommaren Ă€r hĂ€r – och med det mc-olyckorna

Med sommarens ankomst ger sig fler mc-förare ut pÄ vÀgarna igen, och dÄ följer Àven olyckorna. Men den stora trenden verkar gÄ Ät rÀtt hÄll.
–TrafiksĂ€kerheten har blivit bra mycket bĂ€ttre, sĂ€ger Jesper Christensen, generalsekreterare pĂ„ Sveriges Motorcyklister.

Kurvan över antal avlidna i mc-olyckor i Sverige har pendlat upp och ned de senaste Ären.

Kurvan över antal avlidna i mc-olyckor i Sverige har pendlat upp och ned de senaste Ären.

Foto: Johan HallnÀs/TT

Ekonomi, nÀringsliv & finans2020-06-01 20:55

TvÄ personer omkom i tvÄ olika motorcykelolyckor i Sverige under söndagen, en tragisk inledning pÄ den svenska motorcykelsÀsongen som för mÄnga drar i gÄng pÄ allvar nu.

Antalet dödsolyckor med motorcyklar har pendlat upp och ned de senaste Ären, men verkar Äterigen vara pÄ vÀg nedÄt. Likt övrig trafik i Sverige stack 2018 ut som ett sÀrskilt dödligt Är, men annars pekar trenden Ät rÀtt hÄll. I fjol omkom 29 personer i motorcykelolyckor, jÀmfört med 44 döda 2015.

Fler motorcyklar i trafiken

– I reella tal har vi sett en jĂ€mn minskning över Ă„ren, och samtidigt har antalet motorcyklar i trafiken gĂ„tt upp. SĂ„ bara genom det kan man sĂ€ga att trafiksĂ€kerheten har blivit bra mycket bĂ€ttre, sĂ€ger Jesper Christensen, generalsekreterare för intresseorganisationen Sveriges Motorcyklister (SMC).

Trenden syns Ă€ven om man slĂ„r ihop samtliga olyckor. 2015 registrerades totalt 1 411 mc-olyckor, 2019 endast 1 169.

Enligt en undersökning som SMC lÀt göra för nÄgra Är sedan Àr mellan en tredjedel och en fjÀrdedel av de som dör i mc-olyckor förare utan körkort, som ofta antingen Àr berusade eller drogpÄverkade, sÀger Jesper Christensen. Bland dödsolyckorna med utbildade, nyktra förare Àr ungefÀr hÀlften singelolyckor, och hÀlften Àr kollisioner med andra fordon.

SvÄrare Àn bil

Vid singelolyckorna handlar det i mÄnga av fallen om att föraren kör över sin förmÄga, sÀger Christensen.

– DĂ€r Ă€r det stor skillnad mellan mc och bil. I bil Ă€r det svĂ„rare att köra över sin förmĂ„ga, för den Ă€r vĂ€ldigt sĂ€ker. Motorcykel krĂ€ver mer kunskap.

Kollisionsolyckorna beror ofta pÄ att bilen inte sett motorcykeln, enligt Jesper Christensen.

– Som mc-förare har man ett stort ansvar att inte köra för fort sĂ„ att bilen hinner upptĂ€cka att man kommer.

Och mycket kan bli sÀkrare bara man hÄller hastigheterna. Att ungefÀr hÀlften av all trafik körs för fort Àr ett generellt problem i trafiken i stort, sÀger han.

PÄ det stora hela Àr dock dödsolyckorna med mc i Sverige relativt fÄ till antalet, menar han.

– Det Ă€r inte farligt att köra om du gör allt rĂ€tt. Om du har körkort, om du Ă€ger din mc och om du följer trafikreglerna och sĂ„ vidare. Men det blir aldrig riskfritt.

Fakta: Döda i mc-olyckor i Sverige 2007–2019

SÄ mÄnga personer har dött i motorcykelolyckor i Sverige per Är, frÄn 2007 till 2019. Lejonparten av dödsolyckorna sker mellan april och september.

2007: 59

2008: 51

2009: 47

2010: 37

2011: 44

2012: 31

2013: 40

2014: 31

2015: 44

2016: 36

2017: 39

2018: 47

2019: 29

2020 (till och med april): 7

KĂ€lla: Transportstyrelsen

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!